Digital markedsføring er i konstant endring, og nye trender kommer regelmessig som forandrer hvordan vi jobber for å skape mest mulig oppmerksomhet. Her er fire trender vi ser vil dominere digital markedsføring i årene som kommer. 

 

1. Videoinnhold

Hvis du har brukt facebook aktivt de siste 5 årene har du sikkert sett en drastisk endring i feeden din, hvor det i dag florerer det av videoer du bare “må” sjekke ut. Trenden mot videoinnhold er ikke ukjent for markedsførere, som har gradvis økt budsjettandelen til videoproduksjon de siste årene. Dette er noe som vil fortsette, hvor skillet mellom vanlige klipp og reklamefilmer vil bli mer utydelig i facebook feeden.

videoinnhold

2. Avstanden fra butikk til kunde blir mindre

Facebook har de siste årene blitt et bindeledd mellom nettbutikker og kunder, hvor vi så i 2018 kunne bedrifter begynne å reklamere spesifikke produkter på siden sin. I 2019 videreføres dette, med lanseringen av instagram checkout. Dette gjør at man kan både markedsføre og selge produkter direkte i et instagram innlegg. Her det potensial for å gi “impulskjøp” en helt ny definisjon, og påfølgende muligheter for bedrifter med riktig markedsføring.  

netthandel

3. Kunstig intelligens 

Det skrives mye om hvordan facebook kjenner deg bedre enn du selv gjør, og hvordan algoritmen nærmest kan lese tankene dine for å så vise deg akkurat det produktet du tenkte på. Noen skremmes av denne trenden, mens andre er begeistret. Men faktum er teknologi utvikler seg eksponentielt, og algoritmene bak blir enda smartere. Markedsføring handler om å nå de riktige personene, noe Facebook og Google har revolusjonert med sine verktøy for segmentering. I fremtiden forventer vi at dette nåløyet vil krympe ytterligere i takt med at de samme algoritmene trenes og blir smartere. Dersom du har en nisjebutikk som selger froskelår over nettet, vil ikke Facebooks AI nøle med å plassere din annonse foran de riktige kundene. 

kunstig intelligens

4. Stemmesøk – Hei google, hvor kan jeg reparere bilen min? 

Mange har sikkert fått med seg de ulike “smart-høyttalerne” som kan gjøre alt fra styre termostaten til å gi deg instrukser for å lage tikka-masala. Stemmesøk er forventet å øke de neste årene. Dette er en relativt ny arena hvor det kan være et enormt potensial for dyktige markedsførere. Hvis nordmenn spør taleassistenten sin om hvor de kan kjøpe billig reiseforsikring, hva ville du betalt for å være leverandøren som blir anbefalt? 

stemmestyring