De aller fleste av oss har i større eller mindre grad vært påvirket av pandemien som har pågått i halvannet år. Etter gjentatte skuffelser og forsinkelser ser vi nå lyset i enden av en lang tunnel. Vaksiner settes raskere og raskere, og overraskende store deler av befolkningen har ønsket å ta vaksinen. Dette er gode nyheter for alle, og spesielt bedrifter som er avhengig av at samfunnet åpner opp igjen for å få butikken til å gå rundt.
I løpet av pandemien er det mange bedriftsledere som enten frivillig eller tvungent har begrenset markedsrettede tiltak for å få inn både nye og eksisterende kunder. Oftest som følge av dårligere økonomi eller krav fra myndighetene om å stenge ned. Det kan virke skremmende å investere på nytt i markedsføring nå som mange bedrifter har dårligere økonomi enn før, men det er nettopp her det åpner seg en gyllen mulighet for å øke markedsandeler.
Samtidig som at mange bedrifter er avventende på å se at kunder kommer tilbake som før, får du nå markedsføring på «salg». Dette gir deg en god anledning til å bygge merkevare og hente kunder fra konkurrenter som selv er avventende eller passive.
Markedet kan ha endret handlemønster siden sist.
Det første du bør gjøre nå er å få en oversikt over hvilke markedstiltak som har gitt effekt tidligere, og vurdere om forutsetninger har endret seg eller om de samme tiltakene kan gi god effekt i dag. Som et generelt råd kan det være hensiktsmessig å sette seg inn i nye digitale plattformer og vurdere disse opp mot målgruppen din. Dette kan gi deg både bedre og mer kostnadseffektiv markedsføring, og kan på sikt skape en ny database av følgere som blir lojal til merkevaren din. TikTok er et glimrende eksempel på en ny type annonseplattform som (med riktig annonsering) kan gi svært gode resultater i rekordfart.
For hver vaksinedose som settes er vi et steg nærmere.
Det får være opp til hver enkelt hvor lenge du skal vente før du begynner å satse mer på markedsføring igjen, men det kan være greit å huske på at når alle andre gjør det – koster det også mer å oppnå samme effekt. Vi anbefaler for de aller fleste bransjer å legge en klar plan og strategi allerede nå som definerer veien videre frem til Norge og samfunnet fungerer som normalt igjen. Det er allerede mange tusen vaksinerte i ulike aldersgrupper som fint kan spise på restaurant, gå på kino, planlegger ferier og mye mer.

Virker markedet uoversiktlig?
Det finnes så mange ulike sosiale medier, digitale plattformer og annonsekanaler at det kan være krevende å skulle sette seg inn i alle sammen. Hvis du ønsker at vi skal hjelpe deg kan vi begynne med en kostnadsfri og uforpliktende analyse som forteller deg hvordan status er i dag, hvilke tiltak konkurrentene dine gjør og hva du eventuelt bør forbedre på veien videre. Dette er uforpliktende og kostnadsfritt i en begrenset periode.