24. september 2021
Av Iselin Loe
10 grunner til hvorfor din bedrift bør være på Facebook

I dagens samfunn er de aller fleste av oss på Facebook. Hvis plattformen brukes effektivt, kan Facebook være en av de største ressursene til din markedsføringsstrategi. Applikasjonen har blitt en stor del av livene våre både profesjonelt og privat. Så bør din bedrift ta i bruk dette sosiale nettverket? Her er 10 grunner til hvorfor vi mener du bør ta i bruk Facebook.

1. Facebook er den mest brukte plattformen på sosiale medier

Fra januar 2021 er Facebook listet som den mest populære plattformen i sosiale medier. Med sine 2,8 milliarder aktive brukere. Du vil vel ikke la selskapet ditt gå glipp av muligheten til å nå ut over 2 milliarder aktive brukere?

2. Daglig markedsføring av merkevaren din

Daglig logger omkring 1.84 milliarder mennesker inn på Facebook og blir ansett som daglige aktive brukere. Ved å publisere relevant innhold for selskapet ditt og muligens ta i bruk litt annonseutgifter – vil du kunne treffe tusenvis i målgruppen din hver dag.

3. Lær mer om målgruppen din

De som liker/følger bedriftens Facebook side viser interesse, ønske eller behov for virksomheten deres. Brukere søker etter innholdet for å tilegne seg informasjon, arrangementer eller andre tilbud som selskapet tilbyr og du kan bruke dette til din fordel.

Profilen på plattformen vil fungere som et samlingspunkt eller et fellesskap som består av eksisterende og potensielle nye kunder. Dere som bedrift vil da kunne få innsyn i hva kundemassen liker, ikke liker og hvordan de opplever merkevaren din. Dette vil ikke bare hjelpe dere med å avgrense din generelle markedsføringsstrategi, men også dine produkter og tjenester.

4. Utvikle og forbedre

Med det øyeblikkelige engasjementet Facebook åpner opp for, vil dere som bedrift få konstant oppdatering fra målgruppen. Overvåk hva målgruppen eller kundemassen din sier på Facebook og bruk denne informasjonen til å utvikle virksomheten deretter. Hvilke behov, ønsker, tjenester eller tilbud ønsker de? Denne informasjonen har potensial til å forme bedriften din etter kundens ønsker og behov, samt og nå nye markeder.

5. Kostnadseffektiv markedsføring

Med tanke på det enorme antallet brukere på plattformen, er Facebook et utmerket markedsføringsvalg. Det er gratis å både registrere seg og bruke. Ved å publisere nøye utformet innhold kan du implementere en markedsføringsstrategi som passer din bedrift. Du vil også kunne medvirke innlegg, bilder og videoer målrettet mot ditt marked.

6. Øk omdømmet ditt på Facebook

Kundeengasjement er en av de største fordelene med sosiale medieplattformer for bedrifter. Man har selv kontrollen på hva som publiseres og får muligheten til å vise kunder flere sider av virksomheten sin. Ved å treffe bra med publisering og annonsering vil det trolig forbedre klikkfrekvensen til nettstedet ditt som igjen vil bidra til mer salg og potensielle kunder.

7. Facebook Business Manager

Facebook Buisness Manager er et verktøy som effektivt hjelper deg med å administrere siden din. Du kan planlegge publisering av innlegg, overvåke brukeraktivitet og annonsekontoer. Dette bidrar til å være oppdatert med varslinger på et praktisk sted uten å distrahere den vanlige Facebook varslingen.

8. Kundeservice på Facebook

Takket være sosiale medier har kundeservice aldri vært enklere, spesielt fra et forbrukerperspektiv. Enkelheten ved å legge inn en forespørsel på Facebook er så høy og man blir også som selskap mye mer tilgjengelig for kundene sine. Messenger-kundeservicefunksjoner gir muligheten til å kunne svare umiddelbart til nåværende og potensielle forbrukere, uten å irritere med lange ventetider i telefonkø eller å måtte utarbeide en e-post.

9. Nå globalt med Facebook

Med sine over 2 milliarder aktive brukere er Facebook det perfekte stedet for å gi selskapet ditt global annerkjennelse. Med millioner av brukere i hundrevis av land, vil publikumspenne nå lengre enn bare dine lokale byer etc. Ved å produsere innhold og geografisk målrettede annonser, kan virksomheten din se en enorm økning i global rekkevidde.

10. Rekruttering ved hjelp av Facebook

Profilen til bedriften din er også bra verktøy å ta i bruk i en eventuell rekrutteringsprosess. Ved å dele stillingsannonser vil den nå ut til enda flere potensielle kandidater. Ved å rekruttere via Facebook kan du finne kandidater basert på deres interesser, hobbyer, arbeidserfaring, beliggenhet og mye mer.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no