24. september 2021
Av Nordic Social
12 tips for å bygge et effektivt bedriftsnettsted

Med stadig økende konkurranse på nett er det ikke lenger tilstrekkelig å bare eie et nettsted. Disse 12 tipsene viser deg hvordan du gjør nettstedet ditt enkelt for potensielle kunder å både finne og bruke.

I disse dager er en online tilstedeværelse avgjørende for enhver virksomhet, selv for butikker som ikke driver netthandel. Med stadig flere verktøy tilgjengelig, har det å lage en fungerende nettside aldri vært enklere. Uansett hvilken programvare du velger, ha følgende designtips i bakhodet:

  1. Forsikre seg om at nettsiden er mobiltilpasset

Du trenger en mobiltilpasset nettside om du ønsker å være konkurransedyktig i dagens marked. Forskning viser at hele 63 % av alle nettsidebesøk kommer fra en mobil enhet. Det betyr at dersom siden din ikke er god nok, så utelukker du over halvparten av brukergruppen din.

Én ting er at siden din skal se pen ut på små skjermer. Den må ha en egen mobilmeny, og designelementene må flyte i riktig rekkefølge når det ikke er nok plass i bredden. I tillegg må typografi og bilder være tiltenkt mobile enheter.

  1. Gjør deg synlig på nett

Du trenger et domenenavn som enten samsvarer med firmanavnet ditt eller beskriver virksomheten din på en eller annen måte. Du kan til og med ha flere domener som peker til nettstedet. Dette betyr å inkorporere beste SEO -fremgangsmåter, søkeordforskning, innholdsmarkedsføring og betalte annonsekampanjer for å få trafikk til nettstedet ditt.

  1. Plasser kontaktinformasjonen din taktisk

Hvis virksomheten din er avhengig av at folk kan kontakte deg eller ringe salgsteamet ditt, legg kontaktinformasjonen der de enkelt kan finne den.

«Kontaktinformasjonen din skal være synlig, helst øverst på hjemmesiden, slik at besøkende ikke trenger å søke etter telefonnummer eller adresse hvis de vil kontakte virksomheten,»

sa David Brown, administrerende direktør i Web.com.

Hvis du bruker sosiale medier til å komme i kontakt med kunder, legger du de sosiale koblingene dine i toppteksten eller bunnteksten til nettstedet, der de lett er å finne.

  1. Lag kundereisen enklest mulig

Dan Veltri, medgründer og produktsjef i Weebly, anbefaler å begrense navigasjonsmenyen på toppnivå til fem tydelig merkede faner, med relaterte sider organisert under dem. Du bør også tilby en tydelig måte å komme tilbake til hjemmesiden uansett hvor leserne dine lander. Svært ofte kan et Google-søk ta leseren din til en annen side på nettstedet ditt enn hjemmesiden.

  1. Hold sidene oversiktlig og ryddig.

En leser bør kunne sette informasjon i sammenheng, ut fra nettsiden din. Hvis et nettsted har for mye informasjon, blir kunden overveldet, noe som gjør at ny og viktig informasjonen går over hodet på dem. Sørg for å bruke en god balanse mellom tekst og grafikk og «white space».

En måte å holde det enkelt er å kutte de sosiale widgetene, som for eksempel en Twitter-feed på nettstedet ditt. Spør deg selv om du legger til informasjon leseren din bryr seg om. Hvis widgetinnholdet ikke støtter formålet med siden, bør du fjerne det.

  1. Sørg for at informasjonen er oppdatert

Det burde være åpenbart at unøyaktig informasjon oppleves som frustrerende for forbrukere, enten det er feil nummer, utdatert produktinformasjon eller enkle grammatiske feil. Du bør ikke bare korrekturlese hver side før den går live, men også sjekke hver side med jevne mellomrom, spesielt etter at du har gjort oppdateringer andre steder.

  1. Respekter kundens behov for fart.

En studie av det digitale markedsføringsselskapet Akamai fant at 88,5% av nettbrukerne vil forlate et nettsted hvis det lastes for sakte. Videre påvirker tiden det tar å laste inn en webside kjøpsbeslutningene til nesten 70% av nettbutikkene.

Sørg for at nettstedet ditt kjører jevnt ved å holde programvaren oppdatert, optimalisere videoer og bilder for raskere nedlasting og bruke en nettsidevert som kan håndtere kravene til båndbredde.

  1. «Call to action»

Hver side på nettstedet ditt skal lokke leseren til å gjøre noe. Med andre ord må du gi dem en oppfordring til handling. Disse destinasjonssidene bør oppmuntre brukerne til å gjøre en bestemt handling, som for eksempel å ringe bedriften din, registrere deg for en tjeneste, kjøpe et produkt eller gjøre noe annet som er til fordel for forretningsmålene dine. Gi dem en merkbar invitasjon til å utføre handlingen: en knapp, en lenke eller et klart ord. (hyperkoblinger)

  1. Hold designet enkelt.

Begrens bruken av fonter, farger og GIF -er, som kan distrahere og trekke øynene bort fra fokuset på nettsiden. Korte avsnitt og punktum gjør også informasjonen mer skannbar og øker sannsynligheten for at avsnittet faktisk blir lest.

Dette er spesielt viktig når det gjelder mobil respons, som er en viktig faktor i hvordan Google rangerer nettsteder i algoritmen. Jo bedre rangering et nettsted har, desto høyere vises det på søkeresultatsiden (SERP). Hvis en konkurrent er mobilvennlig og nettstedet ditt ikke er det, kan du bli presset ned lavere i kundenes søkeresultater

  1. Vis personlighet

Akkurat som mursteinvirksomheter investerer stort i butikkene sine for å representere merkevarebildene sine, må e-handelsforhandlere lage onlineopplevelser av høy kvalitet i tråd med merkeoppfatningen.

For dette formål bør Om oss-siden ikke være en tørr tekstblokk om din bedrift. Her kan det være en ide å inkludere et fint bilde av deg selv eller teamet ditt for å tilpasse opplevelsen for kundene dine.

  1. Sørg for at nettsiden din er kundeorientert.

Potensielle kunder kommer til nettstedet ditt for å få informasjon som er nyttig for dem. Noen ganger kommer de for pedagogisk innhold på «bloggen» din, og andre ganger er de fokusert på å forske på produktene og tjenestene du selger. Uansett bør du presentere relevant informasjon som vil engasjere potensielle kunder, gi dem noe av verdi og bygge deres tillit til din kompetanse.

Når du planlegger innholdet på nettstedet ditt, kan du prøve å tenke på det fra kundens synspunkt. Hvilken informasjon ville være nyttig for deg hvis du var en potensiell kunde? Hvilket kunnskapsnivå eller ekspertise ville du allerede ha, og hva trenger du forklart nærmere? Ved å fokusere på innholdet ditt fra kundens perspektiv, kan du beholde dem på nettstedet ditt lenger, og det er mer sannsynlig at du oppretter et langsiktig forhold til dem som resulterer i et salg.

  1. Inkluder beste praksis for SEO.

Du har kanskje det beste nettstedet i bransjen din, men det hjelper lite om folk ikke finner det. Selv om du kan bruke penger på annonser for å få potensielle kunder til nettstedet ditt, er det mer kostnadseffektivt i det lange løp å bringe gratis organisk søketrafikk til nettstedet ditt.

Når folk leter etter informasjon på nettet, går de til søkemotorer, spesielt Google. Vanligvis finner de det de leter etter på den første siden i søkeresultatene, så det er der du vil at firmaet skal vises. Google og andre søkemotorer har sine egne proprietære algoritmer som de bruker til å rangere nettsteder for søkeord.

Søkemotorer bruker tre måter for å avgjøre hvor oppføringen din vises: gjennomsøking, indeksering og rangering. Gjennomsøkning betyr at de finner nettstedet ditt gjennom lenker fra andre nettsteder. Sørg derfor for at koblinger til nettstedet ditt vises på så mange eksterne nettsteder som mulig.

Etter at nettstedet ditt er oppdaget av robotsøkeprogrammene, blir det indeksert, noe som betyr at det analyseres for innhold, inkludert søkeord, relevans, lenker og multimedia. Sørg for at nettstedet ditt har masse nytt, relevant innhold knyttet til søkeordene du vil rangere for.

Til slutt er rangering hvordan søkemotorene bestemmer de beste resultatene for et gitt søk. Rangering er basert på relevans og autoritet. Det er viktig å publisere rikelig med relevant innhold, for eksempel individuelle artikler om forskjellige aspekter av et bestemt emne. Myndighet er fastslått av størrelsen på nettstedet ditt, trafikken og hvor mange andre respekterte nettsteder som linker til ditt. SEO-verktøy for små bedrifter gjør det enklere å optimalisere nettstedet ditt.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no