24. september 2021
Av liselottew
4 Sosiale Medier-trender å implementere i din markedsføringsstrategi.

 

 

Med økt bruk av sosiale medier, følger økt mulighet til å utnytte disse plattformene med tanke på markedsføringsformål. For hver dag som går, får stadig flere bedrifter øynene opp for det uendelige potensialet som ligger i markedsføring på sosiale medier. Selv mursteinbedrifter som har eksistert i samme format i flere tiår, hopper nå på sosiale medier – og med rette!

Aldri har det vært enklere å identifisere, finne og selge til målgrupper via sosiale medier. Med uendelige ressurser til disposisjon, har vi nå muligheten til å chatte umiddelbart med omtrent hvem som helst (om de svarer er en helt annen historie).

 

I dag benytter hele 91% av bedrifter seg av markedsføring på sosiale medier. Med det sagt, er det viktig å ha i mente at det sosiale medielandskapet utvikler seg raskere enn noensinne, og for å holde seg oppdatert, er det viktig å holde tritt med de nyeste trendene. Her er fire markedsføringstrender for sosiale medier som er særlig betydningsfulle i 2021.

1. Historier fremfor feedinnlegg

Nylig hoppet LinkedIn på historie-funksjonen, som er en kjent funksjon for de aller fleste fra før av, blant annet fra Facebook og Instagram. Hvorfor? Fordi flere og flere velger å se historier i fremfor å bla i nyhetsfeeden. Historier er mer spennende, delvis fordi de kun er tilgjengelige i en begrenset periode, men også fordi de gir mer innblikk i folks- og bedrifters hverdag.

 

Det at historier har begrenset tilgjengelighet, kombinert med at mennesker er nysgjerrige av natur, gir historiene den ultimate trekkraften til å danne et mer personlig bånd. Har du noen gang fulgt en bestemt gründer eller influencer på sosiale medier i en lengre periode, og så sett dem i det virkelige liv? For meg føltes det som om jeg faktisk allerede kjente dem. Derfor vil det å bruke mer tid og energi på historier være en fin måte å bygge et mer solid bånd med publikum.

2. Historiefortelling i kort form

Jeg er overbevist om at menneskets kollektive oppmerksomhets-spann blir kortere og kortere – og det samme er selskaper som Microsoft. Mange mennesker har rett og slett ikke tid eller tålmodighet til å se en video på 5 til 10 minutter uten å bla lenger ned i feeden. Å være påpasselig med å komprimere innholdet ned til 90 sekunder eller mindre er en fin måte å beholde publikums oppmerksomhet, og holde dem tilstrekkelig interessert til ikke å scrolle forbi. Tidsbegrensning er en stor grunn til at Instagram-reels og TikTok videoer er så virkningsfulle – de er korte, underholdende og ofte et eksempel på visuell, kortformet historiefortelling.

3. Annonsesporing ved hjelp av kunstig intelligens (AI)

Vi vet alle at teknologien utvikler seg i en forbløffende hastighet. Det som var i vinden for et par år siden, er nå gammelt nytt. Med det store flertallet av bedriftene som nå investerer i annonser, har insentivene for utvikling av programmer som optimaliserer annonsering aldri vært større. Ved riktig bruk av informasjon og teknologi, har en i dag mulighet til å overgå konkurrentene sine, uavhengig av hvor stort budsjett for annonseringsforbruk en har. Det er her særlig AI-sporing gjør seg gjeldende.

 

Med muligheten til å lese data tusenvis av ganger raskere enn mennesker, kan AI-sporing ta annonseoptimaliseringen til et helt nytt nivå. Ifølge det australske digitale markedsføringsbyrået Yakk Digital har kundenes avkastning på annonser økt med hele 25 prosent siden implementering av AI-sporing for annonsene sine. Ved å optimalisere annonsene dine ved hjelp av AI, vil du redusere kostnadene per annonse betydelig og følgelig få større avkastning.

4. Samfunn og fellesskap

Hvis pandemien har lært oss noe, er det at vi mennesker krever en følelse av fellesskap i større grad en tidligere antatt. Det er viktig for oss å holde kontakten med samfunnet, og de fleste store merkevarer og markedsførere vet at den beste måten å bygge et merke på er å skape et fellesskap bak merkevaren.

 

Mennesker er avhengig av å føle seg som en del av noe betydningsfullt, og denne følelsen av betydning kommer ofte fra å være en del av nettsamfunn. Være det enten i form av å bli med i live-strømmen til en person en beundrer, eller å være i en Facebook-gruppe med likesinnede individer.  Tilknytning og fellesskap går hånd i hånd, så det er viktig å ha i mente når en utformer en markedsføringsstrategi.

 

Sosiale medier har absolutt bestått tidstesten, og er kommet for å bli. For å utnytte sosiale medier på best mulig vis, følg med på de siste trendene og implementer dem inn i strategien din!

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no