24. september 2021
Av liselottew
5 tips for å lage en vellykket annonsekampanje

Selv om hver annonsekampanje vil være annerledes, deler de alle noen få felles trekk. Her er fem ting du bør sjekke av listen, når du planlegger annonsekampanjen din:

  1. Definer og studer målmarkedet nøye.

Effektive annonsører starter med å vite hvem publikummet er.

Undersøk hva publikum liker, misliker og vaner i gruppen du prøver å annonsere for. Det du oppdager kan påvirke alt fra hvordan annonsen din ser ut, til hvilke plattformer du bruker. Hvis du ikke er sikker på hvordan du får tak i disse dataene selv, er vi i Nordic Social Group AS behjelpelige med både kunde- og markedsanalyser.

  1. Sett deg oppnåelige mål, som enkelt lar seg måle.

Reklame har aldri hatt en så vesentlig rolle i salg av varer og tjenester som den har i dag. Omfanget av denne rollen kan måles ved visninger, salg og holdningsendringer. Å samle og spore resultatene dine kan hjelpe deg med å holde en kampanje på riktig spor. Det kan også hjelpe deg med å gjøre justeringer og forbedringer med tanke på fremtidige kampanjer.

  1. Utvikle et overbevisende budskap og fengende slagord

Å skape et budskap som treffer publikum er en kritisk komponent i enhver vellykket annonsekampanje. Det er her grafisk design, annonsekopiering, fotografering og andre kunstneriske komponenter spiller inn. Slagord er også et effektivt virkemiddel, og virker som en forsterker av bedriftens hovedbudskap.

  1. Identifiser hvilke plattformer som best vil levere budskapet ditt til målmarkedet.

Oddsen for å lage en vellykket annonsekampanje øker betydelig når de riktige medievalgene tas. Ulike målgrupper kan bruke forskjellige medier – for eksempel hører ikke alle på radio lenger, og noen foretrekker kanskje Twitter fremfor Facebook.

På den annen side, hvis meldingen din fungerer bedre i videoformat enn utskriftsformat, kan det også påvirke hvilke plattformer du velger.

  1. Vær konsekvent

En god annonsekampanje må ha et sammenhengende tema. Hvis annonsekampanjen sender mange motstridende meldinger, vil resultatene være varierende. En konsekvent melding gjør annonsekampanjen din mye mer minneverdig.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no