
Selv om hver annonsekampanje vil være annerledes, deler de alle noen få felles trekk. Her er fem ting du bør sjekke av listen, når du planlegger annonsekampanjen din:
- Definer og studer målmarkedet nøye.
Effektive annonsører starter med å vite hvem publikummet er.
Undersøk hva publikum liker, misliker og vaner i gruppen du prøver å annonsere for. Det du oppdager kan påvirke alt fra hvordan annonsen din ser ut, til hvilke plattformer du bruker. Hvis du ikke er sikker på hvordan du får tak i disse dataene selv, er vi i Nordic Social Group AS behjelpelige med både kunde- og markedsanalyser.
- Sett deg oppnåelige mål, som enkelt lar seg måle.
Reklame har aldri hatt en så vesentlig rolle i salg av varer og tjenester som den har i dag. Omfanget av denne rollen kan måles ved visninger, salg og holdningsendringer. Å samle og spore resultatene dine kan hjelpe deg med å holde en kampanje på riktig spor. Det kan også hjelpe deg med å gjøre justeringer og forbedringer med tanke på fremtidige kampanjer.
- Utvikle et overbevisende budskap og fengende slagord
Å skape et budskap som treffer publikum er en kritisk komponent i enhver vellykket annonsekampanje. Det er her grafisk design, annonsekopiering, fotografering og andre kunstneriske komponenter spiller inn. Slagord er også et effektivt virkemiddel, og virker som en forsterker av bedriftens hovedbudskap.
- Identifiser hvilke plattformer som best vil levere budskapet ditt til målmarkedet.
Oddsen for å lage en vellykket annonsekampanje øker betydelig når de riktige medievalgene tas. Ulike målgrupper kan bruke forskjellige medier – for eksempel hører ikke alle på radio lenger, og noen foretrekker kanskje Twitter fremfor Facebook.
På den annen side, hvis meldingen din fungerer bedre i videoformat enn utskriftsformat, kan det også påvirke hvilke plattformer du velger.
- Vær konsekvent
En god annonsekampanje må ha et sammenhengende tema. Hvis annonsekampanjen sender mange motstridende meldinger, vil resultatene være varierende. En konsekvent melding gjør annonsekampanjen din mye mer minneverdig.