24. september 2021
Av Iselin Loe
Den «glemte» teknologien gjør comeback hos markedsførere
Vi skal nå se på tre ulike “gamle” markedsføringsteknologier som har gjort betydelig comeback de siste årene, selv om de egentlig aldri forsvant.
Selv om de opererer på ulike plattformer og har betydelig forskjellige brukstilfeller, deler e-postmarkedsføring, QR-koder og SMS-markedsføring tre av de samme målene; Publikumsbygging, personlig markedsføring og automatisering. La oss ta en titt på de tre formene for “old school” markedsføring, som er mer relevant enn de noen gang har vært.

QR-koder: en vinner i 2021

Det har eksistert lenge, men aldri har det blitt brukt så mye som nå. Vi ser dem overalt, ved bestilling av mat på restaurant, en øl på pub´en eller for registrering av smitteoppsporing for å nevne noen. Pandemien har vist oss bekvemmeligheten som tilbys av QR-koder. Tilstedeværelsen av en berøringsfri løsning for å utveksle informasjon og muligheten til å tilby kundeservice. QR-koder har blitt en helt ny natur for oss forbrukere enn da det først kom, mye takket være smarttelefon produsenter som har gitt oss muligheten til å skanne og lese disse kodene mye enklere enn tidligere.

Eksempler på bruk av QR-koder er:

  • At man viser kunden til en bestemt destinasjonsside.
  • Snarvei til å laste ned merkevarens app.
  • Snarvei for å sende meldinger eller e-post til teamet ditt.

SMS-meldinger: En super oppmerksomhet fanger

En rapport fra 2020 viser at over 60% av virksomheter øker budsjettene for SMS markedsføring i år. Det er fortsatt en av de mest effektive måtene å fange oppmerksomheten til publikum på, hvis man gjør det riktig (for det er lett å gjøre det feil).

 Forskning tyder på at mer enn 90% av tekstmeldingene blir lest i løpet av de tre første minuttene. «Millennial» generasjonen har generelt den høyeste preferansen for å motta SMS fra bedrifter, men siden det er den største generasjonen på planeten er ikke det noe negativt. Et annet pluss er at det er veldig kostnadseffektivt.

Nøkkelpunkter for bruk av SMS-markedsføring:

  • Velkomstmelding til nye kunder.
  • Salg, arrangementer og kampanjevarsler.
  • Bestillingsbekreftelser.
  • Personlige tilbud.
 

E-post: Gammel, men fortsatt relevant

En benchmarking rapport fra 2020 viser at innholds markedsførere vurderer nyhetsbrev på e-post som deres beste innholdstype for å sikre nye kunder. Dessverre må innboksene våre fremdeles håndtere store mengder med spam og søppelpost, men internettets eldste form for kommunikasjon er mer relevant enn noensinne likevel. Den er fortsatt den sikreste ruten til definert endepunkt, mottakerens innboks. Dette assosierer mottakeren med følelsen personlig, da man får informasjonen direkte inn i sin egen innboks.

Derfor er e-postmarkedsføring mer kostnadseffektivt på samme måte som SMS-markedsføring, og kan drive høyere avkastning enn markedsføring på sosiale medier til eksempel. Ved å få emnefeltet og innholdet riktig ender du opp med et fengslet publikum.

Moderne bruk av e-postmarkedsføring inkluderer:

  • Lede nærende kampanjer.
  • Sende eksisterende nyhetsbrev til kundene.
  • Mersalg.

Den virkelige markedsføringsmiksen

Det er ikke et eneste verktøy eller strategi som vi har nevnt i denne teksten som ikke er tilgjengelig for alle virksomheter. Det er det som er det beste med disse gamle markedsføring teknologiene som har blitt modernisert; de har blitt modernisert slik at de er tilgjengelig uansett størrelse på budsjettet ditt. Det ikke nødvendig å bruke QR-koder, SMS-og E-postmarkedsføring i sin fulle blomst, men ved å kombinere dem kan du lage en markedsføringskampanje som er bedre. Ved å eksperimentere, lære og ha det gøy med disse markedsføringsteknikkene – de ser ikke ut til å gå av moten.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no