24. september 2021
Av Nordic Social
Er ClubHouse-appen for alle? Dette bør du vite.

Alle snakker om ClubHouse – men hva er det, for hvem fungerer det, og hva med personvernet? Her er en alt du trenger å vite om den nye Sosiale Medier-appen, hvorfor den har blitt så populær så raskt, og hvorfor du bør være forsiktig.

Det har vært mye furore rundt den nye Sosiale Medier-appen ClubHouse det siste året. Mens nye apper kommer og går, har Clubhouse klart å skille seg ut som en av de mest unike apputgivelsene i nyere tid.

Skiller seg ut

Twitter, Facebook og Instagram vil for de fleste være de første appene som kommer til minne når en blir bedt om å tenke på sosiale medier. Her kan brukere dele tekst- eller bilde- / videoinnlegg som andre brukere kan like og kommentere. Ved åpning av appen er det en uendelig liste av innlegg å bla gjennom. Et slikt design har sitt formål og fungerer bra for appene nevnt ovenfor, men det er ikke å si at det er den eneste måten en sosial medieplattform kan fungere på.

 

Clubhouse er i likhet med Twitter, Facebook og Instagram en app for sosiale nettverk i sin mest grunnleggende forstand, eneste betydelige forskjellen er måten folk samhandler på i appen. Det nye sosiale mediet beskrives som et slags Twitter med lyd og en interaktiv og direktesendt podkast hvor man selv kan ta ordet, eller lene seg tilbake og lytte til samtaler ført av andre brukere.

 

Etter at Clubhouse-appen er åpnet, blir brukerne presentert en liste over virtuelle rom å delta i. Her har du mulighet til å snakke med likesinnede, og diskutere temaer som interesserer deg, uten å trenge å skru på kamera for å streame video eller bruke tekst for å uttrykke deg. Etter at samtalen er over og praterommet lukket, forsvinner det. Lineært og flyktig. Dialog fremfor likes.

 

Som nevnt i et blogginnlegg, sier selskapet: «ClubHouse er strengt forbehold bruk av stemmen som virkemiddel, da vi synes stemmen er et veldig spesielt medium. Uten kamera på trenger du ikke å bekymre deg for øyekontakt, hva du har på deg, eller hvor du er. «

Suksessfaktorer

Det er et par viktige årsaker til at Clubhouse har blitt en så stor suksess, den første har å gjøre med tidspunktet for utgivelsen. Klubbhuset ble opprinnelig lansert i april 2020. Det er kort tid etter at store deler av verden stengte ned på grunn av økende COVID-19-tilfeller, noe som resulterte i at mange mennesker ble hjemme og sjeldnere forlot husene sine. ClubHouse dukket opp som et verktøy for folk å holde kontakten på et mer personlig nivå sammenlignet med Twitter eller Facebook, ved å kun bruke stemme fremfor bilde og video.

 

Enda en suksessfaktor er at ClubHouse var (og fremdeles er) en ganske eksklusiv app. ClubHouse var begrenset til iPhone i over et år etter lanseringen. I senere tid har ClubHouse blitt tilgjengelig også for Android brukere, men dette skjedde først i mai 2021. Utover dette krever det nye sosiale mediet invitasjon. Met dette spiller appen på menneskets frykt for å gå glipp av noe. Hvem som helst kan laste ned appen og begynne påmeldingsprosessen, men uten invitasjon kommer du deg til syvende og sist ikke inn. Eksisterende ClubHouse-brukere kan enkelt invitere nye medlemmer som vil være med, men tanken på å være en del av en app som ikke alle har tilgang til får brukere til å føle seg betydningsfull og spesiell.

Setter spørsmålstegn ved personvernet

Allerede før jeg hadde sjekket ut Clubhouse i jobbsammenheng, visste Clubhouse hvem 50 av mine venner var. Dette fordi de hadde lastet opp sine kontaktlister hvor mitt navn og nummer var lagret.

Det sier fagdirektør i Forbrukerrådet, Finn Myrstad, som selv nøler med å gi Clubhouse tilgang til kontaktlisten på telefonen sin:

Du gir fra deg kontaktinformasjon som tilhører folk som ikke har samtykket til å være registrert hos Clubhouse. Vennelisten din kan avsløre mye personlig informasjon om deg, som religiøs og politisk tilhørighet.

For advokater og journalister kan anonyme kilder på telefonen lett avsløres. Det samme gjelder folk som bor på hemmelig adresse.

Han peker også på at det tyske forbrukerrådet har klaget Clubhouse inn for et av sine Datatilsyn for brudd på personopplysningsloven/GDPR. I klagen legger de vekt på at Clubhouse ikke gir tilstrekkelig informasjon om hvordan de samler inn og behandler personopplysningene. De mener Clubhouse ikke har lov til å lagre informasjon om personer som ikke bruker appen, fordi de mangler samtykke fra de det gjelder.

Bruker man ClubHouse om et halvår?

Det er vanskelig å si hva fremtiden vil bringe for ClubHouse, men appen er i det minste akkurat nå, i 2021, en av de hotteste sosiale appene på markedet.

 

Siden ClubHouse sin debut har Twitter, Facebook, Reddit, LinkedIn, Spotify og andre lansert sine egne ClubHouse-lignende funksjoner. Hvorvidt ClubHouse klarer å holde momentum oppe over tid gjenstår å se – men er det en ting som er sikkert, er at appen allerede har hatt en enorm innvirkning på måten folk tenker på sosiale medier.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no