
Kundene forventer det
Sannsynligheten er stor for at kunder vil søke deg opp på Instagram. Enten om de søker etter navn, emneknagger relatert til din virksomhet eller beliggenhet. Man vil ikke at søket skal være tomt eller enda verre, føre dem til en konkurrerende bedrift. Uavhengig om hvor aktiv du planlegger å være, er den beste fremgangsmåten å opprette en konto som minimum inneholder kontaktinformasjon og noen få innlegg som viser merkevaren din.
Det er et tillitssignal
Å ha en konto på Instagram sender et signal om at virksomheten din er pålitelig, ekte og dermed øker også troverdigheten. Særlig hvis du er et selskap som utelukkende driver online virksomhet, da er det enda mer verdifullt å ha enda en sosial kanal der kundene kan bli kjent med virksomheten din og tjenestene du tilbyr.
Kunder og brukere kan gi feedback
La oss si at du tilbyr en eksepsjonell service til en klient eller at en kunde er fornøyd med kjøpet eller samarbeidet, er det stor sannsynlighet for at de tyr til Instagram for å ytre sin begeistring. Det er noe som vil være positivt i merkevarebygging, øke synligheten og øke bevisstheten til virksomheten. Dere vil da også kunne publisere den hyggelige omtalen.

Refererer tilbake til nettstedet ditt
Det er ikke bare produkter du kan vise frem fra profilen din på bildedelingstjenesten. Du kan også vise til infografikk, blogginnlegg og alt annet innhold du publiserer på nettsiden din. Det er også en sosial kanal der du kan føre trafikk tilbake til nettsiden din. Du kan også veksle på deling til Facebook, Twitter og andre sosiale medier direkte fra Instagram.
Gir et online omdømme
For å styrke omdømmestyring og søkemotoroptimalisering for merkevarenavnet ditt, er det et must å ha en Instagramkonto. Omdømmet ditt på nett er avgjørende for virksomheten din og man bør være opptatt av hva som dukker opp når kunder søker etter virksomheten eller merkets navn. På samme måte som nettsiden din, vil alle dine sosiale medier for bedriften vises på den første siden i søkemotorresultatet. Derfor er det god praksis å opprette bedriftskontoer på alle sosiale nettverk med bedriftsnavn, uavhengig av hvor aktiv du tenker å være.
Målet er å kontrollere søkeresultatsiden så mye man kan, ved å lage innhold som peker tilbake til merkevaren din. På den måten vil du kunne øke muligheten til å kontrollere dårlig publisitet på nett. Dine sosiale kanaler vil da ha en kampsjanse til å rangere over negativt innhold.

Er kunkurrenter på Instagram?
Finnes konkurrerende bedrifter på Instagram? Ved å eksistere på plattformen vil du kunne se hva som eventuelt publiseres av konkurrenter og rette din publiseringsstrategi, slik at du overgår deres innhold. Dette bør gjøres for å sikre at du ikke miste kunder, men gir deg også muligheten til å hente potensielle nye kunder fra konkurrenter.
Knytte nettverk
Instagram er også et nyttig nettverksverktøy. Du får muligheten til å like, kommentere, sende meldinger til andre likesinnede virksomheter eller enkeltpersoner og danne et forhold med dem med meningsfulle interaksjoner. På denne måten, hvis du noen gang vil nå ut til dem i den virkelige verden, har du allerede lagt grunnlag på Instagram.