Tredjeparts informasjonskapsler er helt på vei ut. Google følger i fotsporene til flere av andre nettlesere som også stopper sporing. Men hva vil dette bety for digital markedsføring?
Det er ikke noe nytt at tredjeparts informasjonskapsler (third-party cookies) blokkeres. Google Chrome er den mest brukte nettleseren i verden og ifølge Google blir fjerningen av tredjeparts informasjonskapsler en følge av strengere personvernlovgivning i og utenfor EU.

Førstepart informasjonskapsler
Disse er opprettet og lagret direkte til nettsiden du besøker. Sideeier kan her derfor samle inn forbrukeranalyse data og dette gir en god brukeropplevelse. Som sideeier får man innsikt på hva en besøkende gjør på din nettside.
Tredjepart informasjonskapsler
Disse er lagret og plassert der av andre domener enn selve nettsiden man besøker. De er tilgjengelig på enhver nettside som kan laste ned tredjeparts koden. Eksempel på vanlig bruk er:
- Sporing på tvers av nettsider
- Retargeting
- Annonsevisning.
Hovedforskjellen på disse to informasjonskapslene er at førstepart ikke gir noen indikasjon på hva forbrukeren gjør på tvers av nettsteder.
Hvilke betydninger vil dette ha?
Dersom målet er å spore oppførsel på nettsiden, hvilke innhold de ser på og enkelte demografiske variabler har ikke disse endringene noe særlig å si. I motsetning til hvis man er mer avhengig av mer robust data og retargeting, må man begynne å se på alternative løsninger.
Dette åpner opp for innovasjon og det å tenke utenfor boksen. Dette gjør at man må tenke i nye baner. Vi blir pushet til å endre tankemønster. Nå stiller vi likt og må se etter nye muligheter. Ved å endre blikket litt og se på mer generelle strategier for å treffe massene, må vi gjøre oss mindre sårbar for teknologiens utvikling.