
Med over en milliard brukere verden over, har Instagram vokst frem som en stadig viktigere aktør i de fleste virksomheters markedsføringsstrategi. Enten om appen brukes til personlig merkevarebygging, showcasing av produktet ditt eller salg direkte gjennom appen, er Instagram et nyttig verktøy for enhver bedrift.
Yesim Saydan, en spesialist i sosial mediestrategi, har nå brutt ned og lagt frem for oss hva de nyeste endringene i appen kan bety for deg og din virksomhet. Saydan forlot en vellykket bedriftskarriere med diverse sentrale lederroller i globale prosjekter for multinasjonale merker, til fordel for å sette opp sitt rådgivningsfirma Boutique Social Media Consultancy. Med dette har hun som formål er å hjelpe gründere og ledere med å nå sine forretningsmål via sosiale medier.
Om du ikke allerede har utforsket alle tjenestene Instagram har å tilby for å øke synligheten for virksomheten din – har du nå mulighet til få innblikk i noen av de nyeste oppdateringene, samt få med deg Saydans anbefalinger om hvordan du best kan utnytte dem.
- Automatiser dine direkte meldinger på Instagram
Gjennom samarbeid med en rekke nye partnere, deriblant ManyChat, tilbyr Instagram nå hjelp med å lage din egen kommunikasjonsbot. Du kan bruke boten til ikke bare å svare på spørsmål, men for å takke folk for at de delte innholdet ditt, svarte med søkeord og tilbyr støtte.
Det kan virke som en liten ting for deg, men å svare på en DM kan bety mye for dine følgere! Og det er virkelig ingen bedre måte å bygge en relasjon med publikummet ditt på enn å aktivt engasjere deg i samtaler med dem.
«Fortell følgere dine at dersom de lurer på noe, så kan de sende et spesifikt søkeord knyttet til det aktuelle temaet, som for eksempel «Instagram», og boten din vil ta dem gjennom en rekke chattesamtaler du har satt på forhånd for å varme opp potensielle kunder, følge dem opp og deretter presentere hovedattraksjonene dine,»
foreslår Saydan.
«Det flotte her er at boten bare fanger opp disse triggerordene. Du kan fortsette å chatte med vennene dine og eksisterende klienter i DM’ene, mens boten din hjelper med forhåndsinnstilte spørsmål for potensielle kunder.”
Med andre ord: Multitasking har aldri før vært lettere!
- Instagram Live med lydkontroller
Som en respons til sosiale medier konkurrent ClubHouse sin voldsomme oppsving nylig, har Instagram nå lagt til kontroller for å dempe lyden din og til og med slå av video under liveopptakene dine – som i hovedsak vi si at en kan gi deltakerne en ren lydopplevelse.
«Jeg tror at video fremskynder tilliten vi bygger mot noen, så etter min mening er det veldig viktig å vise seg selv på kamera,»
sier Saynad.
«Men jeg vet at mange av kundene mine vil bli glad for denne funksjonen, ettersom de fortsatt varmer seg opp til tanken om å være på kamera og, derfor likte dette aspektet av ClubHouse.»
- Instagram Reels innsikt
Hvis du har en skaper- eller bedriftskonto på Instagram, kan du få innsikt i bevegelsene på kontoen din. Innsikten vil gi deg beskjed om hvor mange som har besøkt profilen din, klikket seg til nettstedet ditt, begynte å følge deg, etc. Reels, som betegner vertikale videoer, opptil 15 eller 30 sekunder, har vært den funksjonen med desidert høyest rekkevidde på Instagram de siste månedene.
«Dette er spesielt spennende for enhver content creator,»
sier Saynad.
«Bruk denne innsikten til å analysere hvor godt Reelsene dine yter og optimalisere deretter. Spor og mål emner, format, musikk, belysning, lengde, etc. for å se hvilke som fungerer best. Derfra kan du virkelig lage optimale Reels som når igjennom til publikummet ditt. ”
- IGTV – inntektsgenerering
Etter at Snapchat og Tiktok opprettet sine inntektsgenereringsprogrammer for å tiltrekke seg skapere, bestemte Instagram seg for å følge i deres forspor og tilby et også.
«IGTV -inntektsgenerering tillater alle med 10 000 eller flere følgere muligheten til å sette annonser på innholdet sitt,»
sier Saynad.
«Hvis du har en god størrelse og er forpliktet til å lage innhold på en konsekvent basis – er dette en fin måte å få inn ekstra inntekt.»
- Instagram Reel Remix
Instagram gir deg nå muligheten til å spille en eksisterende Reel ved siden av din eget Reel, et konsept som ligner på TikToks Duet -funksjon. Så lenge den andre Reelen har remix -funksjonen aktivert, vil du kunne lage en reaksjonær eller side-by-side-kommentar til den allerede eksisterende Reelen.
«Denne funksjonen vil spare oss tid, ettersom vi kan bruke eksisterende Reels til å lage nye!»
konstaterer Saynad.
«Dette er gode nyheter for innholdsskapere som synes det er vanskelig å komme med nytt og friskt innhold hyppig.»