24. september 2021
Av Iselin Loe
Hvordan komme i gang med markedsføring på sosiale medier
Gjennom de siste årene er digital markedsføring blitt mer og mer viktig. Som konsumere er vi blitt «avhengig» av digitale verktøy og digitale kanaler er blitt en del av livene våre både profesjonelt og privat. Med årene har bruken av ulike digitale plattformer og sosiale medier virkelig tatt fart. Derfor har det blitt mer og mer naturlig å føre over markedsføringsstrategien til sosiale plattformer også.
Markedsføring på sosiale medier er som navnet tilsier, bruken av sosiale medieplattformer for å få kontakt med publikum. For å øke merkevarebygging, salg og å drive nettstedstrafikk. Dette innebærer å publisere godt innhold på dine sosiale medieprofiler, lytte til og engasjere tilhengerne dine. Analyser resultatene dine og å ta i bruk annonser. De største plattformene per nå er Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Pinterest, Youtube og Snapchat.
I startsfasen av sosiale medier ble markedsføring kun brukt ved publisering. Bedrifter delte innholdet sitt på sosiale medier for å generere trafikk til nettsteder og potensielle salg. Utviklingen av sosiale medier har modnet langt utover det å bare være et sted å kringkaste innhold. I dag bruker selskaper sosiale medier på utallige måter. Man har nå muligheten til å overvåke hvordan merkevaren blir omtalt, følge med på hvordan bedriften presterer og man vil da kunne analysere rekkevidde, engasjement og salg. Digital markedsføring bidrar også til å nå ut til spesifikt store målgrupper ved å kjøre svært målrettede annonser.
I markedsføring på sosiale medier finner vi fem kjernestolper: strategi, planlegging og publisering, engasjement, analytics og annonse/reklame.

 

Strategi

Ha en klar strategi og et klart mål med hva du vil oppnå. Hvilke plattformer vil du ha fokus på? I startfasen er det bedre å velge noen plattformer også heller utvide etterhvert. Hvilke innhold vil du dele? Se på hvilke innhold som treffer målgruppen best.

Planlegging og publisering

Ved å være synlig på sosiale medier gir du bedriften din muligheten til å bli oppdaget av fremtidige kunder. Selve publiseringen er enkel og effektiv, men imotsettning til private profiler, bør innholdet planlegges frem i tid. For å sikre at du maksimerer rekkevidden din på disse plattformene, må det publiseres godt innhold som publikum liker, til riktig tid og frekvens.

Engasjement

Etterhvert som virksomheten din vokser på sosiale medier, vil kontakten med kundene/brukerne øke, og kommunikasjonen blir mer direkte. Dette vil bidra til at man kan ha en nærere kontakt, men også hjelpe til eller rette opp om det skulle oppstå en uheldig situasjon. For å få mest mulig effektivitet i å sjekke respons på tvers av plattformer, vil det være lurt å benytte en form for engasjementsverktøy på sosiale medier.

Analytics

Utover i bruken av sosiale medier, vil du vite hvordan markedsføringen fungerer. Der du følger med statistikken fra måned til måned. Plattformene selv gir et grunnleggende nivå av slik informasjon. For mer grundig analyseinformasjon eller for å enkelt sammenligne på tvers av sosiale medieplattformer, kan man ta i bruk et bedre utvalg av verktøy.

Annonser/reklame

Når du har mer midler til å utvikle markedsføringen, bør annonser på sosiale medier vurderes. Det lar deg nå et bredere publikum enn kun de som følger deg. Annonseplattformer for sosiale medier i dag er mektig, du kan spesifisere hvem du vil annonsene skal vises for/målgruppen du vil nå ut på basert på demografi, interesser, atferd og mer. Om du kjører mange reklamekampanjer på sosiale medier på en gang, kan det vurderes å ta i bruk annonseringsverktøy for å gjøre store endringer, automatisere prosesser og optimalisere annonsene dine.

Som vi vet er sosiale medier stadig i utvikling.  Dette gjør at også markedsføringen på disse sosiale medieplattformene endres. Vi i Nordic Social Group AS vil hjelpe deg med å holde deg oppdatert på de siste endringene og strategiene, slik at du og virksomheten din skal lykkes på sosiale medier. Ta gjerne kontakt!

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no