

Strategi
Ha en klar strategi og et klart mål med hva du vil oppnå. Hvilke plattformer vil du ha fokus på? I startfasen er det bedre å velge noen plattformer også heller utvide etterhvert. Hvilke innhold vil du dele? Se på hvilke innhold som treffer målgruppen best.
Planlegging og publisering
Ved å være synlig på sosiale medier gir du bedriften din muligheten til å bli oppdaget av fremtidige kunder. Selve publiseringen er enkel og effektiv, men imotsettning til private profiler, bør innholdet planlegges frem i tid. For å sikre at du maksimerer rekkevidden din på disse plattformene, må det publiseres godt innhold som publikum liker, til riktig tid og frekvens.
Engasjement
Etterhvert som virksomheten din vokser på sosiale medier, vil kontakten med kundene/brukerne øke, og kommunikasjonen blir mer direkte. Dette vil bidra til at man kan ha en nærere kontakt, men også hjelpe til eller rette opp om det skulle oppstå en uheldig situasjon. For å få mest mulig effektivitet i å sjekke respons på tvers av plattformer, vil det være lurt å benytte en form for engasjementsverktøy på sosiale medier.
Analytics
Utover i bruken av sosiale medier, vil du vite hvordan markedsføringen fungerer. Der du følger med statistikken fra måned til måned. Plattformene selv gir et grunnleggende nivå av slik informasjon. For mer grundig analyseinformasjon eller for å enkelt sammenligne på tvers av sosiale medieplattformer, kan man ta i bruk et bedre utvalg av verktøy.
Annonser/reklame
Når du har mer midler til å utvikle markedsføringen, bør annonser på sosiale medier vurderes. Det lar deg nå et bredere publikum enn kun de som følger deg. Annonseplattformer for sosiale medier i dag er mektig, du kan spesifisere hvem du vil annonsene skal vises for/målgruppen du vil nå ut på basert på demografi, interesser, atferd og mer. Om du kjører mange reklamekampanjer på sosiale medier på en gang, kan det vurderes å ta i bruk annonseringsverktøy for å gjøre store endringer, automatisere prosesser og optimalisere annonsene dine.