24. september 2021
Av Iselin Loe
Markedsføring med Influencere – er det smart?

Sosiale medier har fått oss til å revurdere hvordan vi ser på berømmelse og begrepet kjendis. Det pleide å være slik at kjente personer var ansett som skuespillerne fra film og TV og artister eller band. Nå er linjene blitt mer visket ut. Økningen i populariteten av reality-TV har ført til at vanlige personer har blitt kjent over natten og sosiale medier er den største grunnen til at dette skjer. Instagram eller Youtube er der stjernene blir født og skaper seg kontoer og kan trekke inn millioner av følgere. Hvilke innvirkning har dette på markedsføring?

Det vi ser med denne utviklingen er at det har åpnet opp for en ny strategi innen markedsføring. Influencer marketing eller påvirkningsmarkedsføring. Det er ikke nytt på markedet, men det er effektivt. Disse påvirkerne har følgere som elsker å følge med på dem, de vil gjerne ha klærne de har, spise det de spiser – listen er lang. Det blir mer relaterbart enn å bare se på de klassiske Hollywood kjendisene. Her er det mennesker som har hatt samme utgangspunkt som meg og deg. Påvirkerne er blitt kjendisordførere i den moderne generasjonen og dette har fått store selskaper til å legge merke til det. Å la disse reklamere vil jo være gunstig, eller? 

Som med mange andre internettrender har influencer markedet også fått merkelappen om at en dag vil denne boblen sprekke, men det har vi også sett når det kommer til andre markedsføringsstrategier også. De har alle fått samme merkelapp på seg, men faktum er at de enda fungerer og viser resultater. Derfor kan det absolutt være gunstig å ta i bruk influencer marketing, men det er noen ting man skal være obs på. For som vi vet er digital markedsføring stadig i endring. 

Nåværende status for Influencer marketing 

Selv om det er mange som vil erklære influencer marketing i 2021 som nærmest utdatert, at det har hatt sin storhetstid, så viser tall noe helt annet. Virkeligheten er den at virksomheter fremdeles mener at influencer marketing er svært effektivt. Det er effektivt, fordi det er en ekstremt rask måte å nå ut til et massivt publikum. Og man ser at disse kampanjene gjør det bra. Likevel er det feil å finne her også, men det gjelder alle typer av annonsekampanjer. Nøkkelen her er å finne balansen. Selv om påvirkeren spiller sin rolle i å selge produktet må bedriften være kreativ i måten de bruker talentet sitt på. Bygge opp en god relasjon. 

Noe av det man må vurdere 

Hva bør bedrifter gjøre for å få mest mulig ut av denne type markedsføringsstrategier? Det er ikke smart å bare «kaste» produktene dine ut til en rekke påvirkere – selv om de har mange følgere betyr det ikke det er det som passer best for merkevaren din.

Vær smart når du velger påvirkere

Større antall følgere betyr ikke nødvendigvis automatisk større avkastning på investeringen. Faktum er at noen med 100.000 Instagram-følgere kan levere bedre resultater enn noen med 1 million til eksempel. Med en større følgerbase er sannsynligheten for at påvirkeren har flere forskjellige samarbeid og balansere. Her gjelder det å finne en balansegang mellom bedrift og påvirker. Autentisitet er viktig for begge parter og man vil fremstå som en troverdig kilde. Derfor er det viktig å finne påvirkere som deler samme visjoner og mål som dere som bedrift har, og at det er en god match å ha akkurat denne personen som en ambassadør eller ansikt utad for dine produkter. 

Vit hva du vil ha

Markedsføringssuksess er avhengig av resultater. Her lønner det seg å ha klare mål fra start på hva du ønsker å oppnå når bedriften samarbeider med en påvirker. Det kan omhandle alt fra å bygge opp en merkevare eller man er på jakt etter å nå et yngre publikum, kan man henvende seg til påvirkermarkedsføring for å få fremvist produktene sine på en ny måte og samtidig nå ut til en helt ny type publikum. 

Uansett formål, ved å ta i bruk denne typen av markedsføringsstrategi er det viktig at bedriften hele tiden er oppmerksom. Hvis man opplever at resultatene ikke er slik man hadde håpet, må man kanskje trekke tilbake samarbeidet eller flytte fokuset en annen plass. 

Hvor lenge skal man holde på en påvirker? 

Hvor lang tid du velger å samarbeide med en påvirker vil sannsynligvis avhenge av hvilke mål du ønsker å oppnå. Til eksempel, om merkevarebygging er målet kan en langsiktig kontrakt være aktuelt. Dette vil nok sannsynlig også bety at en form for konkurranseklausul blir lagt til, ettersom at man ikke ønsker at påvirkeren skal markedsføre et produkt som ligner ditt fra en konkurrerende bedrift. 

Hvis det heller er snakk om utgivelse av et nytt produkt for eksempel, vil gjerne en mer kortsiktig avtale være aktuelt. Dette er en tilnærming mange bedrifter ser på, for det gir dem et innblikk i hvordan fremtidige partnerskap kan utvikle seg. Her også må man være oppmerksom på beregningene sine, ettersom det også kan forme fremtiden for markedsføringsinnsatsen din. 

Det som vi har sett på i denne artikkelen er at selv om influencer marketing fortsatt lever i beste velgående, er det også noe som har en usikker fremtid. Som enhver annen form for markedsføring, er det noe som bare skal brukes som et enkelt element i en større, mer variert kampanje. Vi i Nordic Social Group hjelper deg gjerne med å planlegge og legge en langsiktig strategi som vil hjelpe deg med å oppnå en variert og sterk kampanje, for deg og din bedrift.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no