24. september 2021
Av Iselin Loe
Markedsføring på TikTok – er det lønnsomt?

Sannsynligheten for at du ikke har sett eller hørt noe om applikasjonen TikTok er nok liten, men er det lønnsomt å drive markedsføring på denne plattformen?

TikTok er den sosiale medieplattformen som er blitt omtalt som den raskest voksende plattformen på sosiale medier noensinne. Den er blitt en av de mest nedlastede applikasjonene de siste to årene, noe pandemien trolig har vært en stor bidragsyter til.

Applikasjonen har 800 millioner aktive brukere på global basis og ligger foran Linkedin, Twitter, Pintrest og Snapchat. For å sette dette i perspektiv; tok det bildedelingstjenesten Instagram seks år, fra de ble lansert i 2010 til å nå samme antall månedlige brukere som TikTok klarte å oppnå på under tre år.

Markedsførere blir også dratt til applikasjonen nettopp fordi TikTok har en stor trendfaktor. Som vi så på i artikkelen om markedsføringsstrategi trender for 2021, tar applikasjonen for seg kortfilm formatet. TikTok sin «raske natur» holder brukerne engasjert i lengre perioder av gangen. Tall viser at brukere bruker i gjennomsnitt 52 minutter per dag på applikasjonen. Noe som er en gullgruve om man skal ta den med i sin markedsføringsstrategi.

Hvordan funker TikTok?

Det er tydelig at applikasjonen har mye bra, men hvordan funker den? Det som i all hovedsak styrer TikTok er algoritmer. Det er forøvrig det samme som styrer Instagram, men hva utgjør forskjellen? TikToks algoritmer fungerer med ulike faktorer som blant annet:

  • Dine individuelle innstillinger; som språk, land og enhet.
  • Video informasjon; som emneknagger, bildetekster, lyder og sjangre.
  • Brukerinteraksjoner; hvilken type videoer du samhandler med, kontoer du følger, hvem du engasjerer deg med etc.

Innholdet på applikasjonen har også gode muligheter for å gå viralt. Ettersom plattformen velger innhold, synes det som både er interessant og engasjerende for hver unik bruker. Dette innholdet plasseres på en «for you» side på TikTok. Det er derfor utfordringer, danserutiner og annet innhold spres som ild i tørt gress. På grunn av dette blir det ansett som enkelt å oppnå synlighet, ved å ta i bruk populære emneknagger, lyder og å henge seg på det som trender på applikasjonen.

Hvordan markedsføre på TikTok?

Det at man enkelt kan oppnå synlighet på applikasjonen og gå viralt er en ting, men ved å implementere TikTok i sin markedsføringsstrategi har flere fordeler. Det er blant annet en glimrende mulighet til å nå et yngre publikum verden over. Ved å ta del i det kreative og lekne miljøet inne i applikasjonen. Krav om budsjett eksisterer ikke når det kommer til innholdsskapning, ettersom den spontane verdien av innholdet er i fokus. Spontant innhold produseres i vanlige omgivelser, som stuer, kontorer eller parkeringsplasser og disse har like store sjanser på å gå viralt.

Applikasjonen gir markedsførere like vilkår når det gjelder rekkevidde og engasjement. I motsetning til Instagram og Youtube, kan TikTok kontoer med 0 følgere få millioner av visninger på en video, takket være algoritmenes virale karakter. Sett at innholdet appellerer til publikum, vil engasjementet følge etter.

Likevel er det fire viktige nøkkelpunkt å tenke over når man skal markedsføre på TikTok.

Opprett en konto

Opprett en konto for merkevaren, organisasjonen eller bedriften din. Sett deg inn i hva som er populært slik at sjansen for visninger øker. Ta i bruk applikasjonens innebygde filtre, effekter, lyder og redigeringsverktøy.

 

 

Start en hashtag utfordring:

Dette er en flott måte for merkevarer å starte en kulturell trend. I beste tilfelle kan man ende opp med å tiltrekke seg millioner av brukere til å lage videoer for kampanjen.

Samarbeid med påvirkere:

En smart innfallsvinkel er å ta i bruk påvirkere, gjerne noen som opererer med TikTok. De har høy kompetanse og vet hvordan ta i bruk de ulike verktøyene, funksjonene og trendene på best mulig måte.

Annonsering på TikTok:

TikTok er enda en av de mest spennende nye annonseringskanalene fordi den enda ikke er mettet med annonsører, men har omfanget av andre plattformer. Dette betyr at det kan være rimeligere å generere visninger og klikk.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no