24. september 2021
Av Nordic Social
Merking av reklame i sosiale medier – dette må du huske på!

Skjult reklame i sosiale medier er forbudt. Derfor har Forbrukertilsynet laget en veileder for hvordan man skal merke innlegg på sosiale medier slik at markedsføringsloven følges. Hvilke regler gjelder for reklame i sosiale medier? Og hva bør du tenke på når du legger ut reklame på profilen din? Her er en enkel oversikt over hva du må gjøre for å holde deg innenfor loven.

Hva går innunder «reklame» i SoMe?

Reklame og markedsføring er alt som kan være med på å fremme en næringsdrivendes salg av et produkt eller en tjeneste, og som du legger ut fordi du får betalt for det, eller får andre fordeler ved å gjøre det. Eksempler på andre fordeler er at du får produkter eller tjenester gratis, til utlån, til redusert pris spesielt for deg, eller at du får delta på arrangementer.

Hvordan merke reklame i sosiale medier?

Reklame i sosiale medier skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som reklame. Alle skal kunne oppfatte at det er reklame før eller samtidig som de ser det du har lagt ut. Det stilles derfor krav til at det benyttes tydelige formuleringer, med ord som reklame eller annonse, at merkingen skal ha en fremtredende plassering og at den skal være skrevet med skrift i stor nok størrelse. I tillegg skal det fremgå hvem det reklameres for.

Hvor gjelder disse kravene?

Kravene gjelder for alle sosiale medier som for eksempel blogg, Facebook, Instagram, Twitter og Snapchat.

Hva med YouTube og videodelingstjenester?

Hvis du lager videoer som du legger ut på YouTube eller andre videodelingsplattformer, har du plikt til å merke disse. Det gjelder hvis du tjener penger på, eller får andre fordeler ved å presentere produkter eller tjenester i videoene. Seerne skal være klar over hvilke videoer som inneholder reklame slik at de blir oppmerksomme på at noen ønsker å påvirke dem til å kjøpe noe

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no