24. september 2021
Av Iselin Loe
Ta i bruk Linkedin – tips til hvordan optimalisere din bedrift
Sosiale medier plattformen Linkedin har 756 millioner brukere i over 200 land. Dette er plattformen å ta i bruk for å koble merkevaren din med over 700 millioner fagfolk. Her gir vi deg ulike tips som vil hjelpe deg ved å generere potensielle kunder, merkevarebevissthet og hvordan å etablere strategiske partnerskap på Linkedin.

Raffiner Linkedin profilen din

Førsteinntrykk er viktig, og profilen din er en gylden mulighet til å imponere. Å holde profilen oppdatert er en effektiv måte å forbedre kontaktfrekvensen din på. Ved å kontinuerlig optimalisere profilen din med å tillegge nye ferdigheter, prestasjoner og eksempler på det siste arbeidet ditt – vil du styrke profilen din betraktelig. Det er også viktig å tilføye personlighet. Autentisitet er like viktig som erfaring.

Lag en effektiv Linkedin profil

Dette er virksomheten din sin profil. Siden skal tilby gode muligheter for potensielle kunder til å lære mer om merkevaren din og menneskene som jobber der, samt å engasjere seg i relevant innhold.

Definer publikummet ditt og målene dine

Enten du ønsker å øke bevisstheten eller å generere potensielle kunder, er det målretting som er nøkkelen. Når du vet hva du vil oppnå, er det lettere å definere publikummet ditt. Se på hvilke tjenester virksomheten din tilbyr og øk merkevarebevissthet blant Linkedin medlemmer med stillingstitler som passer dette. Bedre definerte målgrupper fører til bedre generering av potensielle kunder.

Optimaliser siden din for søk

En godt optimalisert bedriftsprofil kan hjelpe deg med å få synlighet blant menneskene som søker etter det virksomheten din tilbyr. Tenk nøkkelord og bruk det i setninger som potensielle kunder kan bruke for å søke deg opp. Representer tydelig hvem du er og hva du tilbyr. Koblinger er avgjørende for å øke rangeringen.

Øke antall følgere

Oppdateringene dine vises direkte i følgerne dine sin Linkedin profil. En robust følgerskare vil gi deg et relevant publikum med hver oppdatering. Inviter profilforbindelsene dine til å følge profilen din. La dine ansatte få vite de viktigste sidepostene dine for å øke den organiske rekkevidden. Promoter profilen din på e-post, nyhetsbrev eller blogginnlegg f.eks.

Publiser engasjerende innhold på bedriftens profil

Legg ut innhold som målgruppen din vil lese. Selv om fristelsen kan bli stor av å selge publikum om fordelene med produktet/tjenesten virksomheten din tilbyr, fungerer salgsinnhold generelt dårlig på Linkedin. Å publisere innhold med en kreativ tankeledelse på profilen din, er en av de beste måtene å utvide publikum på. Naturligvis vil du publisere og markedsføre ditt eget innhold, men det er også lurt å dele engasjerende og innsiktsfullt innhold fra andre.

Ta i bruk rich media for å øke engasjementet.

Bilder genererer mer enn seks ganger mer engasjement enn tekstinnhold. Ta hensyn til publikums ønske om visuelt innhold ved å eksperimentere med forskjellige typer rich media innhold:

  • Egendefinerte bildekollasjer funker veldig bra.
  • Video skal være 1-2 min og fange oppmerksomhet fra første sekund. Et tips ved bruk av video, legg til undertekster for dem som ser på uten lyd.
  • Livevideo genererer fler kommentarer enn vanlig video.
  • Dokumenter, som PDF-filer eller PowerPoint kan vise frem hva som gjør merkevaren din unik.

Fremhev ditt beste innhold

Øk innholdet ditt direkte i målgruppens feed, ved hjelp av sponset innhold. Bruk Linkedin sin omfattende målretting for å nå riktig målgruppe. Man kan også spore antall potensielle kunder du får fra annonsene dine.

Opprett Linkedin-annonsekampanjer

Nå markedsføringsmålene dine med flere annonsealternativer. Du kan kjøre en selvbetjent annonsekampanje på Linkedin, ved hjelp av sponset innhold, meldingsannonser, dynamiske annonser eller tekstannonser. Plattformen inneholder flere funksjoner for å hjelpe til at man skal nå annonseringsmålene.

Bli mer avansert med analyse

Finn ut hvilket innhold som er mest overbevisende for publikum. Det er flere måter å detaljere publikums preferanser og atferd på Linkedin. Du kan overvåke og optimalisere ytelsen på siden din og du finner både sideanalyser og publiseringsanalyser som man kan ta i bruk.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no