24. september 2021
Av Iselin Loe
Trender for 2021: Populære og effektive markedsføringsstrategier
Du skal ikke se bort fra at de fremtidige trendene du brukte for å veilede din digitale markedsføringsstrategi tidligere, nå kan være utdaterte. Dette er strategier som trender nå i 2021.

Videomarkedsføring

Videomarkedsføring er noe av det som trender i 2021 og vil trolig være i toppen flere år fremover. Det å ta i bruk video er ikke fremmed, men med pandemien så har man fått et litt nytt syn på dette med video – da også spesielt live video eller streaming. Zoom, temas og andre tjenester har blitt brukt i både jobbsammenheng, men også privat, for å holde kontakten. Dette har ført til at den generelle befolkningen har blitt mer komfortabel med å være på video og til hele video konseptet. Derfor ble TikTok, Instagram Reels og Facebook Live fort en del av hverdagen. Til og med Twitter, Youtube og Linkedin tilbyr nå det å streame video live. Folk liker det og bedrifter legger også merke til dette, hvis de er lur.

Youtube Shorts

På samme måte som live streaming video, har kortformat videoer fått en økende popularitet. Vi er allerede kjent med Reels på Instagram og TikTok og nå har Youtube hoppet på ballen med sin versjon, Youtube Shorts. Her tilbyr plattformen en god mulighet for alle som har en eksisterende målgruppe på plattformen til å publisere korte videosnutter. Kortformatet er den nye up and coming måten å fange interesse på.

Branded content

En annen trend og strategi innenfor videomarkedsføring som har økt er branded content. Dette går tilbake til selve kjernen i markedsføringsprinsippet. Folk vil ikke føle at de blir solgt noe, de vil ha verdi, underholdning eller en opplevelse og det er nettopp det godt gjennomført branded content gjør. Det gir en hyggelig opplevelse for kunden uten at de føler at noe blir påtvunget. Faktisk er branded content 22 ganger mer engasjerende enn andre bannerannonser til eksempel. Disse blir som oftest bare scrollet forbi, fordi det nå har blir ansett som “støy” i den digitale sfæren vi lever i i dag. Tiden har endret seg og den klassiske «in-your-face» markedsføringen vi har sett mye av tidligere, fungerer ikke noe særlig godt lengre. Branded content fungerer fordi det engasjerer publikum med enten underholdningsverdi, pedagogiskverdi eller inspirasjonsverdi. Gjort skikkelig kan det bli så bra at man ikke engang merker at det er merkeinnhold.

Markedsføring via lydinnhold

Podcast har lenge vært på banen, men lydinnhold generelt har en stor økning i 2021. I motsetning til videoinnhold gir lydinnhold friheten til å ikke måtte se eller følge med, men kan få unnagjort gjøremål og likevel bli underholdt.  

Twitter og ClubHouse

Twitter har festet seg på denne trenden og har sluppet funksjonen som tillater brukere til å produsere lydbaserte tweets. Der brukeren kan spille inn talemelding istedenfor å skrive tweeten med tegn. Applikasjonen ClubHouse er den nye gutten i gaten når det kommer til lydbasert innhold. ClubHouse gir deg tilgang til virtuelle rom hvor du har samtaler med mennesker hvor man kan ta opp og diskutere temaer mellom himmel og jord. Det kan sammenlignes med å snakke i telefonen. Den som oppretter det virtuelle rommet har kontroll på hvem som skal snakke og hvilke temaer som skal tas opp, alle tilhengere av rommet kan gå inn og ut av rommet som de selv måtte ønske.

Nostalgisk markedsføring

Nostalgi, den følelsen fra hvordan ting var før i tiden. Denne markedsføringsstrategien tar den tilfeldige følelsen av fortiden til et helt nytt nivå, ved å designe annonse- og markedsføringskampanjer for et bestemt formål – ved å bringe tilbake gode minner og fremkalle en tilhørighet mellom brukerne og merkevaren. Denne strategien er virkelig på vei oppover. Store navn som Nike, Pepsi og Gucci for å nevne noen, er noen av de som har brakt gamle klassikere tilbake inn i deres seneste strategier. Selv om det kan virke overraskende, gir det mye mening – spesielt nå. Takket være pandemien funker nostalgisk markedsføring fordi det er kjent, trøstende og gir oss en følelse av trygghet. Når verden har vært usikker og skummel gir disse nostalgiske annonsene, kampanjene og produktene en kjent og trygg følelse.

 Bruker-generert innholdsmarkedsføring

Dette er definitivt ikke noe nytt, men bruker-generert innholdsmarkedsføring har virkelig skutt i været den siste tiden. Flere bedrifter vender til sosiale medier for å markedsføre seg selv mer enn noen gang, men ikke med de typiske betalte annonsene som vi er vant med. Bruker-generert innhold inkluderer videoene, bildene og annonsene som du ser selskapene publiserer hele tiden. De er ærlige, ekte og relaterbare. Vi kan se eksempler på dette ved at enten en influenser eller en annen kjent person har et betalt samarbeid med virksomheten. Andre ganger er det ekte tilbakemeldinger fra fornøyde kunder. Det er helt genialt nettopp fordi det faktisk funker. Bruker-generert innhold er i utgangspunktet den beste «word-to-mouth» markedsføringsstrategien du kan implementere. Gjort riktig er de svært kosteffektivt. Det hele koker ned til det faktum at vi forbrukere stoler på andre forbrukere, men gjerne ikke alltid selve virksomheten, hvert fall ikke til å begynne med. Som forbruker forventer man gjerne at merkevaren skal selvpromotere, men med en gang noen andre promoterer dem endres denne oppfatningen og sannsynligheten for salg øker.

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no