
I et forsøk på å øke Discovery+-abonnenter, har Discovery «radikalt endret måten de annonserer på» ved å gå over til markedsføring på sosiale medier, ifølge James Gibbons, sjef i Storbritannia og Norden.
Gibbons har investert i sosiale medier for å transformere Discoverys markedsføringsevner, og hjelpe kanalen til å nå en yngre gruppe forbrukere. Han har tidligere uttalt at:
Digital markedsføring er nytt for virksomheten, og at det er en ferdighet og ressurs vi stadig bygger videre på selv etter lanseringen av den nye markedsføringsstrategien.
Vi arbeider konstant med optimalisering av hvordan man når de yngre målgruppene.
Sammen med Facebook og Instagram bygger Discovery videre på sin TikTok-tilstedeværelse.
Vi har aldri brukt TikTok før, men du kan ikke nå den yngre generasjonen i dag uten å være aktiv i dette området,
sier Gibbons.
Discovery entret SVOD-markedet i januar 2021, med Discovery+ tiltenkt som et tilleggsprodukt til sin lineære kanalportefølje. I følge Gibbons har lanseringen av strømmetjenesten allerede bidratt til å trekke inn publikum som er 20 år yngre enn den tidligere forbrukerskaren.
Fra sportsfan til Discovery+ abonnent
Discovery bruker sportstilbudet sitt som et viktig markedsføringsverktøy for Discovery+, og utnytter sin imponerende liste over arrangementsrettigheter til å transformere sportsfans til abonnenter.
Australian Open viste seg å være en «utrolig bevissthetsdriver» for tjenesten, sier Gibbons.
OL er et fantastisk markedsføringsobjekt fordi det er noe for hele familien,
legger han til. Han uttrykte videre at Discovery var fornøyd med hvordan Australian Open presterte fra et markedsføringsøyemed.
Gibbons forklarer at for å transformere en sportsfan til en abonnent, bruker Discovery seerdata for å finne mønstre mellom interesse for spesifikke sporter og sjangere fra underholdningstilbudet. For eksempel, under Tokyo-lekene, fant Discovery at fans av hestesport likte en bestemt type underholdningsshow. Dermed utarbeidet Discovery en algoritme, slik at nettopp disse bestemte underholdningsshowene ble frontet hos publikum med tilknytning til hestesport.
Gjennom kontekstuell annonsering driver altså Discovery fans av spesifikke arrangementer dypere inn i +-tjenesten, ved å pushe show de sannsynligvis vil like.