26. april 2022
Av Nordic Social
Måling av egen prestasjon ved bruk av benchmarks

Markedsføring på sosiale medier kan mildt sagt være uoversiktlig, spesielt hvis du går inn i det med et utrent øye. Innleggene dine får klikk, men får de nok? Hva kan du gjøre for å få dem til å prestere bedre? Er konverteringene du gjør av annonser på sosiale medier nok til å rettferdiggjøre tidsbruken?

Data er et nødvendig verktøy for å kunne definere suksess. Å kunne måle hvor godt innholdet ditt gjør det, vil til syvende og siste gi deg den beste indikasjonen på om du lykkes på den digitale arenaen eller ikke. Men hva vil det si å gjøre det godt? For å kapre markedsandeler er det ikke nok å gjøre det bedre enn i fjor, du er avhengig av å gjøre det bedre en konkurrentene dine. Du må vurdere din relative ytelse til konkurrentene dine. Hvordan? Gjennom bruk av benchmarks.

Hva hjelper benchmarking deg å oppnå?

Benchmarking er en viktig praksis for å ligge foran konkurrentene på sosiale medier. I en verden hvor nesten alle merkevarer er på et eller annet trinn i prosessen med å skape en digital identitet, ønsker du å følge eksemplet til de som gjør det best.

Å finne konkurrentene dine kommer til å være avgjørende for å sette standardene dine. Men først må du definere hvem konkurrentene dine er (hvis du er en liten teknisk startup, er ikke konkurrenten din Google.) Mål deg selv opp mot bedrifter som har samme alder, størrelse og lønnsomhet som din egen.

 

Hva skal du se etter hos konkurrenter?

Å måle konkurrenters suksess er ikke like enkelt som å måle din egen. Du vil ikke ha tilgang til den viktige informasjonen du bruker for å analysere resultatene dine, som klikkfrekvenser, engasjementsfrekvens og annonsekjøp. Her er de tre faktorene vi anbefaler at du ser etter hos konkurrenter, og fokuserer på i utarbeidelsen av dine egne mål:

 

Innholdsytelse: Finn ut hvilket innhold som gir best ytelse i din valgte markedsføringskanal. Et godt forslag her er å tracke ca. fire av dine nærmeste konkurrenter. Hvorfor fire? Et merke som får god mottakelse på en bestemt type innlegg er en tilfeldighet, men fire merker er en trend. Husk å legge merke til alle faktorene som kan spille inn i suksessen til innholdet deres. Hva slags ting legger de ut? Er det bildetungt, videotungt eller mest tekst? Hvor ofte legger de ut innlegg? Når på døgnet publiserer de mest? Det er ikke nok å produsere kvalitetsinnhold – du må spille etter reglene for sosiale medier og se på alle de ytre faktorene som kan påvirke engasjementet blant målgruppen.  

 

Veksthastighet: Å publisere ferskt innhold, rulle ut nye kampanjer og samhandle med publikummet ditt er en fin måte å utvide merkevaren på, men det er mange fallgruver. Du trenger den rette kombinasjonen av de tre for å tiltrekke og vinne et lojalt publikum. Invester i et vekstanalyseverktøy og se hvor hurtig dine nærmeste konkurrenter vokser i antall følgere på sosiale medier. Hent deretter inspirasjon hos konkurrentene som gjør det best, og finjuster de mest vellykkede metodene for å passe til merkevaren din.

 

Popularitet: Ethvert merke ønsker omtale. Gjennom økt omtale blant kunder, kan du få responsen og inputen du trenger uten å måtte bruke tid og ressurser på å tvinge det ut av dem. «Sosial lytting» er et kritisk verktøy som vil hjelpe deg å møte bencmarksene dine knyttet til frekvens av omtale. Det er imidlertid viktig å ha i mente at ikke alle omtaler nødvendigvis er positive for den aktuelle merkevaren. Du ser kanskje en uke at konkurrentens omtaler økte med 200 %, men hvis konkurrenten din ved et uhell ga en haug med kunder matforgiftning, er ikke det den typen omtaler de ønsker. Å utføre en sentiment-analyse vil hjelpe deg med å oppdage denne typen nyanser.

 

Benchmarking-prosessen vil forbedres og gi deg bedre beregninger jo mer du gjør det. Jo før du begynner å innlemme det i strategien din, jo større fortrinn vil du ha ovenfor konkurrerende bedrifter.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no