Til tross for bekymringer om ytringsfrihet, viser en ny undersøkelse at 58 % av markedsførerne tror at Musk som ny eier av Twitter vil være bra for merkevarer, markedsførere og brukere.

Det er slutten på Twitter slik vi kjenner det. Og et flertall av markedsførere syntes det er helt ok.
For en uke siden kjøpte Elon Musk Twitter for 44 milliarder dollar. Og hvis tweetene hans holder noen sannhet, har han store endringer i tankene, for eksempel en redigeringsknapp, åpning for publisering av lange tweets, samt en plan for å beseire spambotene.
Så hvordan er stiller markedsførere seg til det hele? Er de begeistret, bekymret eller nervøs? En ny rapport viser at 58 % av markedsførerne ikke er bekymret.
Tingene som trekkes frem som positive effekter av oppkjøpet:
- Verifisering av kontoer.
- Fjerner roboter.
- Fri tale.
Jeg tror en politisk nøytral tilnærming til innholdsmoderering vil utvide brukerbasen og gjøre flere målgrupper tilgjengelige på plattformen. Å gjøre algoritmen åpen kildekode bør gjøre faktorene som påvirker markedsføringssuksess mer transparente og testbare. Jeg tror også forpliktelsen til å fjerne roboter og spammere vil gjøre det til et sted flere mennesker vil bruke tiden sin på. Dette er gode nyheter
Alt Musk berører blir til gull (PayPal, Tesla, SpaceX). Jeg er ikke bekymret. Hvis han kan få de utbredte robotene/spam under kontroll, vil det være en velsignelse for både brukere og markedsførere! Høyere signal/støy-forhold vil hjelpe annonse-CTR og andre beregninger, tror jeg
Å tillate fri og åpen utveksling av informasjon og ideer har ingen negativ vekt for merkevarer. Faktisk burde merkevarer feire dette.
Tidligere Twitter-sjef Jack Dorsey tvitret også, og viste sin støtte for Musks visjon for Twitter:
å ha en offentlig plattform som er maksimalt pålitelig og bredt inkluderende er ekstremt viktig for sivilisasjonens fremtid
Hvorfor 42 % av markedsførerne er bekymret:
- Merkevaresikkerhet
- Færre brukere
- Og «ytringsfrihet» (som mange mener er kode for «hatfulle ytringer»).
Vi er bekymret for at Musk i sitt korstog for «ytringsfrihet» vil lukke øynene for trakassering, hatytringer, desinformasjon og andre sjofele uttrykk. Vi vil ikke anbefale noen merker som vi representerer å være assosiert med Twitter-merket.
Hvis man lemper på reglene på Twitter, er det også bekymring for spredningen av feilinformasjon og åpenbare løgner. Dette kan forårsake problemer knyttet til sikkerhet og velvære for brukerne.
Hvorfor vi bryr oss?
Salget av Twitter er en stor endring i verden av digital markedsføring. Vi vil alle føle påvirkningen på et tidspunkt. Når? Det er spørsmålet. Til tross for noen store bekymringer, har Musk en bevist merittliste med å investere i eller drive populære og lønnsomme selskaper som PayPal, Tesla og SpaceX. Hver dag kommer vi nærmere å se om Musk kan låse opp Twitters potensial. Spørsmålet vil være om merkevarer og markedsførere velger å holde seg til- og fortsette å investere tid og reklamepenger i plattformen når de ser Musks visjon for Twitter.