3. mai 2022
Av liselottew
SOSIAL MEDIEMARKEDSFØRING MEST EFFEKTIV, SIER NIELSEN RAPPORT

UK/EUROPA/MIDTØSTEN/AFRIKA – Annonsering på sosiale medier regnes som den mest effektive kanalen blant markedsførere i Europa, Midtøsten og Afrika. Den siste årsrapporten utarbeidet av Nielsen har funnet at hele 50 % bruker det totale annonsebudsjettet sitt på digitale tjenester.

Rapporten, som undersøkte nesten 2000 markedsførere mellom desember 2021 og januar 2022, avslørte en digital dominans i hvordan budsjetter brukes. Samtidig avslørte rapporten markedsføreres manglende tillit til dataene bak disse budsjettbeslutningene.

I rapporten uttrykker markedsførere at datanøyaktighet, samt måling og avkastning på investeringen (ROI) er viktige fokusområder. Mens 69 % av markedsførerne mener førstepartsdata er essensielle for deres strategier og kampanjer, og 72 % av markedsførerne mener de har tilgang til kvalitetsdata, er imidlertid bare 26 % av globale markedsførere helt sikre på kvaliteten til publikumsdataen sin.

Merkevarebevissthet er markedsføreres hovedmål, ifølge rapporten. Nesten to tredjedeler (64%) av respondentene oppga at sosiale medier utgjør den mest effektive betalte kanalen for merkevarebevissthetsformål, med TikTok og Instagram som dominerende plattformer. Kundeanskaffelse følger etter som det nest viktigste målet.

Omtrent 36 % av markedsførerne uttrykker at de syntes prosessen med å få tilgang til rett data, samt dra ut markedsinnsikt fra denne data fortsatt er en ekstremt utfordrende øvelse. Dessuten har det har vært en sterk fremvekst av CTV, enheter som kobles til- eller er innebygd i en TV for å støtte streaming av videoinnhold (eks. Apple TV, X-box). Slike CTV enheter byr på stadig nye utfordringer for tradisjonelle målrettingsløsninger. Derfor er det et økende fokus for globale markedsførere å tappe inn i dette markedet, som man kan lese ut fra tallene som viser til at 51 % planlegger å øke sine CTV-markedsføringsutgifter i det kommende året.

Nielsen rapporten viser til at mer enn halvparten av amerikanske forbrukere (52%) kjøper fra merker som støtter saker de bryr seg om. Videre uttrykker 36% at de forventer at merkene de kjøper støtter sosiale formål. Men mens globale markedsførere hevder at merkevarene deres i stadig større utstrekning legger vekt på støtte og oppfølging av veldedige formål, sier også Nielsen-data at 55 % av forbrukerne ikke er overbevist om at merkevarer faktisk gjør så mye som de påstår at de gjør.

Jamie Moldafsky, markeds- og kommunikasjonssjef i Nielsen, sa:

Om forskningen viser én ting, så er det at markedsførere ønsker å sette penger inn i kanaler for å levere umiddelbar avkastning. Men vi ser også at de må være smidige i året som kommer og jobbe på tvers av hele markedsføringen for å styrke merkevarebevisstheten og skaffe flere kunder

Med den kommende elimineringen av tredjeparts informasjonskapsler er det forståelig et en nå ser trender der markedsførere prioriterer personalisering, og i større grad enn før tilpasser merkevaren deres til sakene deres kunder bryr seg om.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no