1. juli 2022
Av Nordic Social
Interaktivt innhold – raskeste veien til flere kunder!

Interaktivt innhold er verdiøkende innhold som tiltrekker kunder og lar dem samhandle og engasjere seg med en bedrift. Det er en toveis samtale mellom markedsførere og deres publikum. Ved å overvåke aktivitetene til publikummet og registrere svarene deres, vil man kunne tilby relevante, tilpassede løsninger basert på deres preferanser. Dette øker til syvende og sist din autoritet og autentisitet med publikum og gir deg et forsprang på konkurrentene dine.

Her er topp 10 ideer til interaktivt innhold som du kan implementere i din markedsføringsstrategi:

      1. Infografikk

       Hvis du ønsker å informere publikum på en morsom, visuell måte, er infografikk løsningen. Med en infografikk kan du hjelpe brukere med å forstå konsepter bedre ved hjelp av visuelle hjelpemidler som grafer, diagrammer og bilder. Og for å forbedre kundeopplevelsen kan du legge til noen interaktive elementer i infografikken din, som rulleeffekter og animasjoner som krever litt handling fra publikum. På grunn av det visuelle elementet er infografikk både brukervennlig og delbart.

       

      1. Quiz

      En quiz er en morsom, interaktiv form for innhold som tester kundekunnskap om et bestemt emne via relevante spørsmål. Quizzer er samtaler og kan få publikum til å besøke og samhandle med nettstedet ditt.

      Lag en quiz om ethvert emne, gjerne personlige egenskaper. Du kan for eksempel lage en quiz, «Hvilken vennekarakter er du?» og gi personlige resultater til brukerne dine basert på svarene.

      Quizer er en enkel måte å vekke nysgjerrigheten til brukere. I tillegg tilbyr spørrekonkurranser en tilpasset brukeropplevelse og rike forretningsdata, noe som gjør denne interaktive markedsføringsstilen verdt å prøve.

       

      1. Kalkulatorer

      En kalkulator er et interaktivt verktøy som løser komplekse økonomiske problemer. Det hjelper til med å presentere komplekse kvantitative data på en forenklet måte og gir sanntids skreddersydd informasjon.

      Du kan bruke kalkulatorer til å flytte kundene nedover i salgstrakten. Hvis du for eksempel bruker et finansieringsprogram for å selge et lån, kan du lage en kalkulator med et relevant handlingsfremmende uttrykk som «Hvor mye renter ville du betale på et boliglån?».

      Dette gjør det lettere for dine potensielle kunder å vite beløpet de kan låne, rentene og det totale beløpet de må betale tilbake. Kalkulatorer er svært interaktive ettersom de gir sanntidsverdi til brukerne.

       

      1. Avstemninger

      Avstemninger er en av de mest populære formene for interaktivt innhold, som får publikum til å si sin mening om et bestemt emne, og med det sikre at stemmen deres blir hørt. For å lage en meningsmåling, spør publikum et interessant spørsmål og la dem velge sitt foretrukne alternativ fra en forhåndsdefinert liste.

      Du kan for eksempel lage en meningsmåling så enkel som «Hvilken mat er bedre: pizza eller pasta?» eller noe sånt som det en gang så kjente «Lytt til lyden og fortell oss hva du hører: Laurel eller Yanny?».

      Avstemninger gir også umiddelbare resultater til besøkende, akkurat som quizer og kalkulatorer, noe som gjør dem til en annen tiltalende form for interaktiv markedsføring.

       

      1. Interaktive e-poster

      E-postmarkedsføring er det mest brukte markedsføringsverktøyet. Selv om e-post noen ganger kan være enveiskommunikasjon, kan den gjøres mer interaktiv ved å legge til litt personalisering og interaktivt innhold. Dette gir leserne dine en sjanse til å handle på e-posten i stedet for å bare lese den vanlige lange, kjedelige teksten. Man kan for eksempel legge ved skrapelodd og rabatter dersom man kjører en kampanje.

      En slik interaktiv markedsføringsstrategi øker naturligvis sjansene dine for å få flere klikk og konverteringer.

       

      1. Interaktiv video

      Interaktiv video er et annet interaktivt innhold som engasjerer kunder og hjelper bedrifter med å nå sine markedsføringsmål. Videoinnholdsmarkedsføring er en fin måte å la kunder samhandle med ditt visuelle innhold. De kan klikke, dra, rulle, flytte, bevege seg og utføre handlinger på videoinnholdet.

      Et eksempel på en interaktiv video kan du finne hos Coldplay. De ga ut «Ink» som en del av musikkvideoen deres «Ghost Stories». Denne videoen ber seerne velge hvilket plot de vil følge (f.eks. hvilken vei de skal ta i skogen). Interessant, ikke sant?

       

       7. Brukergenerert innhold

      Brukergenerert innhold (UGC) kan være en enkel, men effektiv type interaktiv markedsføring. Med UGC inviterer du brukerne dine til å dele sitt eget innhold. Du kan kuratere innhold videre på mange måter, for eksempel via en hashtag på sosiale medieplattformer. Dette bidrar til å trekke rampelyset til publikum. Dine potensielle kunder kan se hvordan de kan bli representert og oppmuntre dem til å fronte merkevaren din.

       

      8. Undersøkelser

      Undersøkelser er en av de eldste måtene å samle direkte brukerinformasjon på. Bruk undersøkelser for å samle inn tilbakemeldinger fra kunder, teste et nylig lansert produkt, analysere produktets brukervennlighet og mer.

       

       9. Chatbots

      En chatbot er et interaktivt verktøy som simulerer menneskelignende samtaler gjennom tekst- eller talemeldinger. Merker som opererer i B2C- og B2B-området bruker vanligvis disse intelligente virtuelle assistentene for kundestøtte og markedsføring.

      Hvis du for eksempel er en forhandler av skjønnhetsprodukter på nettet, kan du legge til en skjønnhetsassistent chatbot på nettstedet ditt. Dette vil hjelpe kundene dine med å velge produktene sine enkelt og forbedre kjøpsopplevelsen.

      Bransjenytt

      Hold deg oppdatert.

       

      Vegard Haavik

      Gründer og daglig leder

      +47 916 76 880

      vh@nordicsocial.no