18. august 2022
Av Nordic Social
Bare én plattform for sosiale medier brukes av 95 % av tenåringer (og det er ikke TikTok)

Mens TikTok opptar tiden til 67 % av tenåringene som ble spurt i en ny Pew Research Center-studie, er det et annet videonettsted som virkelig trekker til seg visninger.

Hvis du ser på et show som fronter tenåringer i dag, har du sannsynligvis fått med deg hvordan ungdommen spøker når Facebook nevnes. «Ingen bruker Facebook lenger,» eller til og med: «Hva er Facebook?»

TikTok eksisterte ikke før i 2018, men det er nå enda mer populært enn Instagram og Snapchat blant tenåringer. Allikevel skal det sies at begge de sistnevnte tjenestene også hadde noe vekst, spesielt Snapchat, som vokste fra 41 % til 59 %.

Med det sagt, er det ingen av de andre plattformene som kan måle seg med YouTube. Hele 95 % av deltakerne av studien rapporterte at de foretrakk Youtube fremfor andre sosiale medier. Pew spurte også hvor hyppig ungdommene tok i bruk appene, alt fra «en sjelden gang» til «konstant». Igjen scorer YouTube høyest for konstant bruk, med sine 19%. Til sammenlikning er det 16% som rapporterer konstant bruk av TikTok, og giganten må derfor nøye seg med å være en god nummer to – også her.

Bruker barn sosiale medier for mye? Bare 36 % av tenåringene i denne undersøkelsen mener det. Undersøkelsen viser at en andel på 55% av deltakerne mener de bruker akkurat riktig mengde tid. Videre er det 8 % som påstår at de ikke bruker det nok!

I undersøkelsen ble ungdommene også spurt om de ville klart å avstå fra all bruk av sosiale medier. Til dette spørsmålet svarte 54% av respondentene i undersøkelsen sa at det ville være alt fra litt- til ekstremt vanskelig, mens 46 % sa at det ville være alt fra litt- til veldig enkelt. Dermed lener tenåringenes forhold til sosiale medier seg mer mot avhengighet enn ambivalens. Urovekkende? Kanskje.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no