23. august 2022
Av Nordic Social
TikTok annonserer 3 typer shoppingannonser

TikTok er stadig på jakt etter nye måter å lokke annonsører til sin plattform på. Siste nytt er at de nå introdusere tre forskjellige formater å velge mellom for shoppingannonser. De åpner også opp for utvidede plasseringsalternativer som går utover «Din side».  Videre kan annonsører benytte seg av disse nye shoppingannonsene uavhengig av om de har- eller ikke har en nettbutikk.

De tre annonsetypene inkluderer:

  • Video shoppingannonser
  • Katalogoppføringsannonser
  • Live Shopping-annonser

 

Video Shopping-annonser

Videoshopping-annonser lar annonsører lage kjøpbare videoer for visning på «Din side». Denne typen annonse kombinerer funksjoner fra eksisterende TikTok løsninger – nemlig samlingsannonser og dynamiske utstillingsannonser.

Video Shopping-annonser vil dynamisk kombinere videoreklame og produktkort i forskjellige varianter. Formatet kan enten være produktspesifikt for å drive salg, eller for å sikre bredere merkevarebudskap for å skape blest rundt merkevaren.

Når TikTok samler inn data, vil den optimere en kampanjes ytelse ved dynamisk å velge de beste konverteringskombinasjonene. Dvs. at når en bruker trykker på annonsen, vil TikTok opprette en landingsside i appen for bedre å fastslå brukerens intensjon om å kjøpe. Disse sidene lar kunder lære mer om produkter, for så å omdirigere brukere til en forhandlers nettsted når de ansees til å være klare til å kjøpe.

Samlingsannonser og dynamiske utstillingsannonser vil forbli tilgjengelige til slutten av året, så planlegger TikTok å fase dem ut til fordel for videoshoppingannonser.

 

Katalogoppføringsannonser

Katalogoppføringsannonser lar annonsører markedsføre produktkataloger i stor skala med nye plasseringer på tvers av TikTok.

Det noen annonsører kanskje setter pris på med katalogoppføringsannonser, er at de ikke er pålagt å lage videoinnhold. Annonsørene kan dermed presenterer merkevaren/ produktet sitt for TikTok-publikummet i alternative formater. I stedet for video kan katalogoppføringsannonser f.eks. hente produktbilder fra en forhandlers katalog og markedsfører dem på plasseringer som kan kjøpes. Brukere oppdager annonsene gjennom merkeinnhold på «Din side»

 

Live Shopping-annonser

Live Shopping-annonser er spesielt utviklet for å promotere direktesendinger av shopping. Annonsene hjelper deg med å lede folk fra «Din side» til en direkte shoppingbegivenhet.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no