1. september 2022
Av liselottew
Fra hobby til milliardbusiness

I takt med den økende populariteten til sosiale medier vokser berømmelsen og formuen blant unge sosiale medier-influensere. Nå viser nye undersøkelsesresultater fra HigherVisibilty at 1 av 4 medlemmer av Gen Z ønsker å etterligne disse kjendisene, som tjener millioner av dollar gjennom sponsing av merkevarer og annonser, men som til gjengjeld er gjenstand for intens offentlig gransking, både på og utenfor nettet.

Ifølge nettsiden Utdanning.no er yrket influencer definert som noen som jobber med markedsføring i sosiale medier på vegne av ulike annonsører. Og selve bransjen, som inkluderer alle selskaper med merkevarer som kan annonseres gjennom såkalt influencer-markedsføring, er ifølge businessbladet The Economist estimert til å være verdt over syv tusen milliarder dollar.

Derfor kommer det neppe som en overraskelse at 1 av 4 medlemmer av Gen Z ønsker å følge i fotsporene til kjente influensere som Addison Rae, Charli D’Amelio og James Charles, som har tjent seg mer enn rike på sine influenser-karrierer. Med stadig flere suksesshistorier i media, kan det tilsynelatende virke som at influenser-yrket er raskeste veien til berømmelse og rikdom. Hele 16 prosent av ungdommene i undersøkelsen sa at de til og med er ville til å betale penger for å bli en influencer.

Ved spørsmål gjettet flertallet av respondentene at den gjennomsnittlige årlige inntekten til en influencer lå mellom $75 001 – $100 000, og mange pekte på gratisprodukter, inntekter og møter med andre influencere som de største fordelene med yrket.

Over en fjerdedel av individene sa også at de regelmessig legger ut på sosiale medier med den hensikt å få følgere. Videre kom det frem at 35 prosent av mennene rapporterer at de bryr seg om følgerkontoen. Til sammenlikning var det 31 prosent av kvinnene som rapporterte det samme.

Kanskje aller mest interessant var det at undersøkelsen kunne avsløre at flere menn, 20 prosent, enn kvinner, 13 prosent, føler at det å være en influencer er det eneste karrierealternativet for dem. Dessuten sa 49 prosent av mennene at de anser yrket influenser som et «godt karrierevalg.» Nesten én av fem Gen Z-medlemmer sa at de ville slutte i jobben for å bli en influenser på sosiale medier, tilsvarende sa 12 prosent at de ville slutte på college for å gjøre det.

En fjerdedel av respondentene mener også at det bør være opplæring i sosiale medier på videregående skole. Når det gjelder foreldrene deres holdninger mot yrket, hevdet mer enn 20 prosent av individene at eldre generasjoner ikke forsto sosiale mediers påvirkning. Kun 8 prosent rapporterte at foreldrene deres liker oppfordret til bruk av sosiale medier.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no