1. september 2022
Av Nordic Social
YouTube er den mest brukte podcasting-plattformen

YouTube er nå den mest brukte plattformen for podcaster, da 78 prosent av amerikanske podcastlyttere (fra 13 år og opp) sier at de har brukt streameren til å høre på sine favoritter. Det betyr at YouTube har sneket seg forbi tungvektere som Spotify og Apple Podcasts i kappløpet om lytterne.

Hvorfor har det blitt så populært?

En viktig faktor er fremveksten av videopodcaster. Det skal allikevel sies at lytting fortsatt er den dominerende måten folk følger podcaster på, med 83 prosent av de spurte som sa at de foretrekker å lytte, mot 59 prosent som sa at de helst ser på podcaster. Av de spurte sa imidlertid 42 prosent at de gjør begge deler. Spotify og Apple støtter begge videopodcasting, men YouTube er fortsatt folkets «go-to»  for video.

I tillegg vil podcastbrukere stort sett ønske å få mest mulig for minst mulig. Nesten to tredjedeler sa at abonnementsprisen var en viktig faktor i utveiingen av podcastplattformer. Videre sa 56 prosent sa at brukervennlighet var vel så viktig. Spotify og Apple Podcaster er i likhet med YouTube gratis og enkle å bruke, men YouTube er unik å form av at den fungerer som et Google-søk. Forbrukerne bruker det allerede til andre ting, så hvorfor ikke podcaster? Apropos…

YouTube lanserer en offisiell podcastside

YouTubes tilstedeværelse i podcasting har stort sett vært passiv, men den omfavner nå sin posisjon som den mest brukte podcastplattformen ved å lansere en dedikert podcastside. Dette er det første viktige skrittet YouTube har tatt for å konsolidere podcastlytting.

Siden debuterte i slutten av juli, og er fortsatt midt i en utrullingsprosess. Den er bare tilgjengelig i USA, hvor den kommer til uttrykk gjennom en ny podcast-fane i appen. Den nye siden inneholder trendprogrammer og kanaler som allerede har millioner av abonnenter, men som ellers ikke krever betaling.

Podcasting er fortsatt et relativt lite satsingsområde for YouTube. Streameren brakte inn 28,8 milliarder dollar for morselskapet sitt, Google, i 2021. Til sammenlikning passerte podcastindustrien akkurat 1 milliard dollar i fjor. YouTube har uttrykt at de ikke har behov for å eie podcasting, men den nye lanseringen av siden er i alle tilfeller en indikasjon på at selskapet nå legge mer ressurser i podcasting.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no