26. september 2022
Av Nordic Social
De 8 vanligste feilene bedrifter gjør i sin SoMe markedsføring

Markedsføring på sosiale medier har vært under stor endring de siste årene, takket være nye teknologier som Meta Business Tools, Facebook Marketplace, Instagram For Business, Instagram Shop etc. Hele 50 millioner små bedrifter har nå egne Facebook-sider, og det finnes mer enn 200 millioner bedriftsprofiler på Instagram. I det stadig mer konkurranseutsatte markedet, er fokus på å øke bedriftens synlighet desto viktigere. Ikke alle bedrifter hevder seg like godt.

Det er særlig åtte gjengangere som går igjen hos bedrifter som mislykkes med sine sosiale medier strategier. Disse er som følger:

1 Bedriften har ingen klar markedsføringsstrategi for sosiale medier på plass

De fleste bedrifter klarer ikke å lage en markedsføringsstrategi for sosiale medier når de starter sin digitale markedsføring, noe som vil koste dem dyrt. Å ha brukere på tvers av ulike kanaler på sosiale medier vil hjelpe bedriften å bedre forstå (potensielle) kunders oppførsel, behov og ønsker, hva de liker og misliker, interesser og smertepunkter. Disse dataene kan bedriften bruke til å utarbeide en strategi for sosiale medier som er spesielt tilpasset deres behov.

Dersom du vil komme i gang med å designe din sosiale mediestrategi må du:

  • Lage en oversikt over dine sosiale medie-mål for hver plattform
  • Lage en plan for hvordan du ønsker å nå disse målene
  • Lage en mal for innholdet du planlegger å legge ut
  • Ha tydelig delegering av oppgaver i teamet for sosiale medier
  • Bestemme hvilke måleverktøy du vil benytte for å måle suksessen
  • Skape en funksjonell feedback loop, for å sikre kontinuerlig forbedring.

2. Bedriften er ikke oppmerksom på publikum

Se for deg dette: du lager en sosial mediestrategi for alle sosiale nettverk og er klar til å kickstarte markedsføringen din. Etter en måned sliter du fortsatt med å få den rekkevidden og engasjementet du forventer. En mulighet er at du retter deg mot feil publikum. Din sosiale mediestrategi vil ikke gi noen resultater dersom du ikke har noe forkunnskap om- eller en klar tanke om hvem som er målgruppen.

Siden fokuset ditt bør være å lage innhold for målgruppen din, må du først og fremst forstå deres demografi, følelser og atferdsmønstre. Det finnes verktøy bedrifter kan ta i bruk som har som formål å gi bedriften innsikt i publikums oppfatning av merkevaren, samt hjelpe med å kartlegge målgruppens demografi.

3. Bedriften korresponderer ikke med publikum

En annen vanlig feil bedrifter gjør i markedsføring på sosiale medier er ikke å korrespondere med publikum. Korrespondens er ikke bare en viktig rangeringsfaktor, men det forbedrer også merkevarens omdømme ved å løse kundespørsmål på offentlige fora. Kontinuerlig dialog med publikummet ditt bidrar til å bygge tillit og forbedre kundebevaringen.

Sørg for at kundene og følgerne dine alltid er godt informert, og at du gir dem svar på spørsmålene de har om produktene. Du må imidlertid også være bevisst på hvilke kommentarer du skal svare på og ikke. Ikke alle kommentarene i sosiale medier trenger svar eller oppmerksomhet. Kommentarseksjoner i disse dager er oversvømmet med spam-meldinger og skadelige negative kommentarer (noen ekte, noen falske). Håndter disse kommentarene på en smart måte, da de kan ødelegge merkevarens omdømme.

4. Bedriften tar lett på spam og negative kommentarer

For å utdype utsagnet ovenfor: spam og negative kan motarbeide alt det gode arbeidet du legger inn i dine sosiale medier. Det er viktig å være bevisst med tanke på hvordan du håndterer dem. Hvis du er ny på nettbasert virksomhet og markedsføring på sosiale medier, kan jeg ikke få understreket nok hvor viktig det er å følge opp dårlige anmeldelser.

En misfornøyd kunde vil ofte ty til bruk av offentlig forum som Instagram eller Facebook, og dele anmeldelser for å uttrykke sin skuffelse, og sine dårlige opplevelser med bedriften. Selv om du ikke nødvendigvis kan stoppe dem i å legge ut negative anmeldelser, kan du ved å respondere korrekt noen ganger snu dem til noe positivt. Men husk at ikke alle negative anmeldelser kan snus til fordel for bedriften din. Å skjule kommentarer på Facebook er derfor en måte å håndtere slike scenarier på, og beskytte merkevarens omdømme.

5. Bedriftens innleggsplan er inkonsekvent

En bedrift med inkonsekvens i å legge ut innhold på sosiale medier sender én melding til kundene sine: selskapet bryr seg rett og slett ikke om publikummet sitt. Fordelene med en aktiv tilstedeværelse på sosiale medier begynner etter hvert å bli kjent for de fleste, men det er få som vet viktigheten av å være konsekvent. I noen tilfeller er det faktisk bedre å ikke ha tilstedeværelse på sosiale medier i det hele tatt, enn å ha et inkonsekvent sosialt medie.

Om du bare publiserer en gang i måneden, og attpåtil er inkonsekvent med tanke på tidspunkt, står du i fare for å miste dine eksisterende kunder, samtidig som du vil redusere sjansen for å tiltrekke nye kunder. Dersom du begynner å publisere innhold i godt planlagte tidsplaner, indikerer det at du tar virksomheten din på alvor, noe som gjør det lettere for følgerne dine å stole på deg. Om du driver et enkeltmannsforetak, er det lett å forstå at oppfølging av sosiale medier kan gå i glemmeboken, gitt det overveldende antallet daglige forretningskritiske oppgaver du må utføre. Selv store bedrifter med store team sliter med å publisere konsekvent. I slike tilfeller kan et profesjonelt verktøy for automatisering av sosiale medier vise seg å være redningsmannen. Den kan utføre de fleste hverdagslige oppgaver som vanligvis tar timer for teamet ditt å fullføre, og dermed forbedre teamets produktivitet

6. Bedriften prioriterer kvantitet fremfor kvalitet

Hvor ofte hører man ikke at man bør prioritere kvalitet fremfor kvantitet? Det samme gjelder for sosiale medier. Det handler ikke om antall innlegg du publiserer i løpet av en dag eller uke, men resultatet av denne innsatsen. Husk at det er bedre å legge ut fem innlegg av høy kvalitet som innbringer ti kunder i løpet av en uke, enn å publisere tre innlegg daglig med ti kommentarer og null utsikt til innbringen av nye kunder.

Avhengig av markedet, publikumsatferd og trender, finn ut hva som er riktig publiseringsfrekvens for din bedrift. A/B-test publiseringsplanen, og bestem riktig antall innlegg for ulike plattformer. Flytt fokuset mot kvalitet, og tenk på hvilken verdi innleggene dine gir til publikum. Det vil gjøre merkevaren din mer pålitelig, samt bli bedre mottatt av publikum.

7. Bedriften poster ikke til rett tid

En annen tabbe bedrifter gjør på sosiale medier er å legge ut med en gang innlegget er klart for publisering. Hvis du ønsker godt innleggsengasjement, er timing alfa og omega. Selv om det ikke er noen retningslinjer for riktig tidspunkt å legge ut, er det mye som tyder på at statistikk kan gi deg en god indikasjon på hvilke dager, samt hvilke tider på dagen, som gir høyest potensiale for maksimering av engasjement.

A/B-test de forskjellige postingsplanene, og avgjør hvilken som fungerer best for deg. Lag en datastøttet plan som teamet ditt i sosiale medier kan følge for å legge ut til rett tid på tvers av plattformer. Du har bare en brøkdel av et sekund til å fange publikums oppmerksomhet mens de blar i feedene sine. Sørg for at du legger ut innlegg når publikummet ditt er aktivt, og det er minst mulig konkurrerende trafikk.

8. Bedriften sporer ikke data

Det siste, og kanskje viktigste tipset til deg som ønsker å lykkes med sosiale medier markedsføring: spor dataene. Selv om du ikke er stor på tall, følg nøye med på analysene for å svare på spørsmål som:

  • Hvilket engasjement oppstår som følge av publiseringene dine?
  • Hvor prosentandel av nettstedtrafikken kommer fra Facebook eller Instagram, eller LinkedIn?
  • Hvor mange nye kunder innbringer dine sosiale kanaler?
  • Hva er avkastningen for markedsføringsstrategien for sosiale medier?

Dette er bare er lite utvalg av spørsmålene data kan svare på. Analyse av data hjelper det deg med å ta klokere beslutninger om hvor du bør satse videre, og hvilke kanaler du bør trappe den på. Det gir deg innblikk i hva som driver kundene mot merkevaren din, og hvordan de samhandler med kontoene dine /mm.

Dersom bedriften din er proaktiv, og unngår å gå i disse fellene, kan sosiale medier være et effektivt våpen i kampen om kundene. Lykke til med din sosiale medier strategi!

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no