24. oktober 2022
Av Nordic Social
Google lager et tydeligere skille mellom annonser og organiske søke resultater

Google oppgraderer utformingen av søkeannonser med nye visuelle elementer som legger vekt på bedriftsnavn og logoer. Google lanserer oppdateringer for søkeannonser som inkluderer fjerning av «annonse»-etiketten og tilføyelse av bedriftsnavn og logoer. Disse endringene bidrar til å gjøre Googles søkeannonser enklere å skille fra organiske resultater.

Bedriftsnavn i Googles søkeannonser

Google endret nylig søkeutdrag for hjemmesider ved å vise nettstedets navn i stedet for tittelkoden. Nå vil bedriftsnavn være det øverste visuelle elementet i søkeannonser. Se et eksempel på det nye designet nedenfor:

Tidligere dukket nettadressen til landingssiden opp øverst i søkeannonser, etterfulgt av annonsetittelteksten. Google viser fortsatt nettadressen og tittelteksten i det nye designet. Det fjerner ikke informasjon; det gjør bedriftsnavnet mer åpenbart.

Denne endringen kan være nyttig i en konkurransesituasjon. Det vil være langt tydeligere for søkere hvilken bedrifts nettside de besøker når de klikker på en annonse.

Logoer i Googles søkeannonser

I tillegg til bedriftsnavn, viser Google nå bedriftslogoer i søkeannonser. Denne endringen gjør det enda tydeligere for søkere hvilken virksomhet som betaler for annonsen. På den måten blir det ingen overraskelser når de lander på hjemmesiden. Inkluderingen av logoer hjelper søkere på en annen måte, ved å lage et tydeligere skille mellom annonser og organiske resultater.

Organiske søkeresultater er vanligvis ren tekst, med ett og annet miniatyrbilde helt til høyre. En bedriftslogo øverst til venstre er nå en definerende egenskap ved søkeannonser, og skiller dem fra organiske søkeresultater. Google har nemlig tidligere møtt kritikk for at annonser ser for like ut som vanlige resultater. Med denne oppdateringen bør det være mindre forvirring.

Sponset etikett i Googles søkeannonser

Til slutt fjerner Google «Annonse»-etiketten til fordel for en ny «Sponset»-tag. Ordet «Sponset» vil nå vises på sin egen linje øverst til venstre i søkeannonser.

Disse oppdateringene til Google-søkeannonser rulles gradvis ut på mobil, med en lignende opplevelse planlagt for datamaskiner senere.

Kvalifisering

Bedriftsnavn og logoer i Googles søkeannonser er for øyeblikket i betaversjon og er begrenset til annonsører som oppfyller kvalifikasjonskriteriene.

Kvalifikasjonskriteriene inkluderer følgende:

  • Kontoen har vært åpen i mer enn 90 dager.
  • Kontoen har en god historie med overholdelse av retningslinjer.
  • Kontoen har aktive kampanjer.
  • Kontoen har aktive tekstannonser og har påløpt utgifter på søkekampanjer innen de siste 28 dagene.
  • Kontoen har fullført Googles program for annonsørbekreftelse.

Når kvalifikasjonskriteriene er oppfylt, vil Google Ads gjennomsøke landingssiden din for å finne bedriftsnavnet og logoen og automatisk legge dem til i kampanjene dine. Du har muligheten til å gjennomgå og fjerne all informasjon du ikke vil inkludere, av det som automatisk legges til. Alternativt kan du manuelt legge til et bedriftsnavn og logo til hver kampanje. Google vil gjennomgå alle bedriftsnavn og logoer for å sikre at de overholder Google Ads-retningslinjene og formatkravene.

Hvis Google ikke kan inkludere bedriftsnavnet ditt, vil det i stedet vise domenet fra visningsadressen din. Google legger til et blått klodeikon hvis det ikke kan vise logoen din.

De nye bedriftsnavnet og logofunksjonene rulles ut automatisk. Annonsører får et varsel i Google Ads-kontoen sin når de får tilgang.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no