1. november 2022
Av Nordic Social
Apples personvernendringer tvinger markedsføring på SoMe til å utvikle seg

B2C bedrifter som tidligere stolte sterkt på Facebook som en kanal for målrettede annonser, begynner nå å innse virkningene av endringer i personvernpolitikken innført av Apple. Disse endringene har ført til tvungen oppgradering av digital annonseringsstrategi for hundretusenvis av virksomheter og tvunget disse selskapene til å finne nye veier til å nå målene sine.

Noen merker har holdt seg lojale til Facebook og Instagram, men mange har gjort en brå vending, og omfavner nå nullpartidata og førstepartsdata mens de tyr til nye sosiale plattformer for markedsføring basert på en-til-en-forbindelser, som f.eks. TikTok.

 

Markedsføring på sosiale medier: Hva endret seg med Apple?

Apple, produsent av iPhone og iPad, har endret måten de håndterer brukernes personvern på. Nærmere bestemt vil dette bety at kundene nå har økt kontroll over personverninnstillinger, noe som gir dem mulighet til å styre hvilke av deres personlige data som gis til merkevarer.

Annonser drevet av Big Data har hjulpet bedrifter med å drive målrettet reklame på sosiale plattformer som Meta og Instagram, da disse plattformene tidligere kunne levere tilpassede meldinger til brukere, slik at tilbudene sannsynligvis ville være av interesse.

Med Big Data sikter vi til prosessen med å kjøpe data fra en tredjepartsleverandør – samle inn nettaktivitet, kjøpshistorikk, innhold på sosiale medier og mer for å identifisere personer som potensielt er interessert i hva selskaper har å tilby.

 

Hvordan endrer merker i alle størrelser markedsføringen sin?

I dag har Apples personvernendringer gjort Big Data prosessen vanskeligere, og får flere selskaper til å søke alternative kanaler for å levere markedsføringsbudskapene sine. Sett bort fra personvern aspektet, er ikke denne helomvendingen bare dårlige nyheter for selskaper. Dette fordi disse Big Data-drevne annonsene ofte var basert på utdaterte eller unøyaktige data. Kanskje kan et skifte i strategi være nettopp det bedriftene trenger?

Bedrifter presses nå mot en mer fellesskapsdrevet tilnærming til å bygge relasjoner og produsere sitt eget innhold på sosiale plattformer og blogger. Samtidig jobbes det stadig mer med influencere på mindre skala, og man ser en tendens til at bedrifter går tilbake til andre «tradisjonelle» former for markedsføring, som f.eks. som direktereklame og e-post. Å engasjere seg mer med forbrukere på sosiale medier gjennom direktemeldinger er nesten det motsatte av den brede tilnærmingen bedriftene hadde før, da de oppsøke forbrukere via tredjepartslister. Ved å ta en mer en-til-en tilnærming til hver enkelt kunde, kan de gjøre et mer varig inntrykk.

Denne helomvendingen har hjulpet bedrifter med å utnytte nullpartsdata, som er informasjon en kunde fritt og bevisst deler med et merke de stoler på. Det kan inkludere personlig innsikt som preferanser, tilbakemeldinger, profilinformasjon, interesser, samtykke og kjøpsintensjon.

Resultatet er mer tillit, myndiggjøring og datakontroll. Dette er et steg i riktig retning, ettersom kundene bør ha mer kontroll over sin egen data. Fordelene med å bruke nullpartsdata er at:

  • Det er unikt for merkevaren og ingen andre merker har samme data.
  • Det er den ultimate kilden til sannhet ved at kunden tilbyr sin egen innsikt, i stedet for at merkevaren gjør antagelser basert på big data.
  • Det er relasjonsbasert, så det er avhengig av et høyere nivå av tillit hos kunden, noe som betyr at selskapet må være transparent om bruken av dataene og forholdet må være gjensidig fordelaktig.
  • Hver kommunikasjon på tvers av kundens livssyklus (prospekt, kjøp, registrering, kundeservice) skaper et vell av potensiale for innsamling av nullpartsdata. Du kan for eksempel sende kunder en spørreundersøkelse for å bedre forstå deres unike perspektiver på selskapet, produktene eller tjenestene. Du kan bygge en quiz i velkomst-e-posten din, som kan være både engasjerende og innsiktsfull. Du kan sende en tekstmelding kort tid etter at en kunde har foretatt et kjøp, og være litt kreativ for å lokke forbrukere til å dele data og skille deg ut fra andre. Mange selskaper i dag bruker også popup-vinduer på nettsidene sine som stiller noen engasjerende spørsmål, med løftet om å gi noe av verdi i retur for brukernes tid.

Selv B2B-fokuserte selskaper ser endringer i måten de har markedsført. FTC vurderer for øyeblikket om de skal fortsette sin Telemarketing Sales Rule business-to-business-unntak, som hvis det avvikles betyr at B2B-fokuserte selskaper ikke lenger vil kunne bruke telemarketing ettersom myndighetene slår ned på misbruk av telemarketing. Denne endringen vil bety at B2B-selskaper også må identifisere nye måter å markedsføre på, for eksempel nullpartsdatatilnærminger.

Endringene implementert av Apple har gjort Meta og Instagram mindre attraktive som markedsføringskanaler. Dette har gjort nullpartidata og nye sosiale plattformer og engasjement gjennom blogger og tradisjonell markedsføring enda mer verdifullt. Merker som går i denne retningen og omfavner nye muligheter for markedsføring og forbrukerengasjement vil se store fordeler i årene som kommer.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no