1. november 2022
Av Nordic Social
Hvordan planlegge vellykkede sosiale medier-konkurranser

Sosiale medier-konkurranser gir merkevarer mye rom for å være kreative. Men selv om du planlegger å teste en ny idé, er det fortsatt smart å følge beste praksis. På den måten kan du sikre at konkurransen din følger plattformens retningslinjer og at du får best mulig resultater.

Her er tingene du alltid bør ha i bakhodet:

Klargjør kvalifikasjonskravene

I de fleste tilfeller kan ikke hvem som helst delta i giveawayen din. Det kan for eksempel hende du må begrense oppføringer til personer over 18 år eller innbyggere i bestemte byer, regioner eller land. Før du lanserer en giveaway, sjekk med organisasjonens juridiske team. Skisser deretter kvalifikasjonskravene i alle sosiale medier-innlegg som promoterer giveawayen.

 

Unngå forbudte aktiviteter

For Twitter giveaways er hashtag-utfordringer relativt vanlige. På Instagram er tag-kampanjer typiske. Men disse retningslinjene for deltakelse vil ikke fungere på alle sosiale nettverk.

Hvert sosiale medie har sitt eget sett med forbudte aktiviteter – handlinger du ikke kan kreve at brukere utfører som en del av bidragene deres. Ta deg tid til å gjennomgå hver plattforms konkurranseregler for å sikre at du ikke bryter retningslinjene og risikerer å få en advarsel mot kontoen din.

Instagram tillater for eksempel ikke merker å be brukere om å tagge seg selv i et bilde eller annet innhold hvis de ikke faktisk er med i det. Facebook forbyr tag-kampanjer og delinger til andre brukeres tidslinjer. Twitter fraråder merker fra å be brukere om å dele den samme tweeten, siden duplisert innhold er i strid med Twitter-reglene.

 

Inkluder påkrevde ansvarsfraskrivelser

Planlegger du å legge ut giveawayen din på Instagram, Facebook, TikTok og andre kanaler? Før du kryssposter eller kopierer og limer inn bildeteksten på tvers av kanaler, må du dobbeltsjekke at du tar med de riktige ansvarsfraskrivelsene.

Mange sosiale nettverk krever at du legger til en ansvarsfraskrivelse som klargjør at giveawayen ikke er sponset eller administrert av nettverket.

 

Link ut til en landingsside

Konkurranser skal være morsomme å delta i. Ideelt sett bør alle innlegg om dem gjøre deltakerne motiverte til å bli med. Men når du har tonnevis av krav, ansvarsfraskrivelser og vilkår å dekke i bildeteksten, kan giveaway-innlegg fort bli mye mindre morsomme å lese. Alt dette språket kan til og med avskrekke noen fra å delta.

Det er aldri en god idé å hoppe over konkurransekrav for å få innleggene dine til å se penere ut. Men du trenger ikke alltid å inkludere de fullstendige vilkårene i postteksten. Hvis du oppretter en uavhengig landingsside som beskriver vilkårene, kan du lenke ut til den og oppfordre deltakerne til å klikke seg gjennom for å lese mer.

 

Bruk unike Hashtags

Hashtags kan være utrolig nyttige for å samle inn konkurransebidrag. Siden du kan gjøre et hashtag-søk med plattformer som Twitter og Instagram, trenger du ikke et tredjepartsverktøy for å bruke denne metoden.

Men hvis hashtaggen du bruker for konkurransen er vanlig, eller hvis den allerede har blitt brukt til et annet formål, kan det hende du har problemer med å skille bidrag fra ikke-relevant innhold. Før du kunngjør giveawayen din, dobbeltsjekk at hashtaggen du har valgt er unik.

 

Planlegg på forhånd for UGC-innsamling og gjenbruk

Sosiale medier-konkurranser kan generere tonnevis med høykvalitets UGC for merkevaren din. Men bare fordi en kunde merket merkevaren din i et UGC-innlegg, betyr det ikke nødvendigvis at du har tillatelse til å gjenbruke innlegget.

Hvis du planlegger å dele UGC på nettstedet ditt eller dine sosiale kanaler, sørg for å skissere vilkårene i retningslinjene for giveaway. Det er nyttig å ta kontakt med det juridiske teamet ditt for å få språket riktig eller be konkurransedeltakere om tillatelse direkte.

 

Konklusjon

Sosiale medier-konkurranser er ideelle for å nå ambisiøse markedsføringsmål uten å investere i reklame. Med en giveaway som er skreddersydd for merkevaren din og publikummet ditt, kan du øke merkevarebevisstheten, utvide publikummet ditt, generere mer brukergenerert innhold, øke lojaliteten og nå andre mål.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no