3. november 2022
Av Nordic Social
Hvorfor små bedrifter bør satse på SoMe markedsføring

Fra gammelt av har det vært en utfordrende oppgave å promotere et lite firma. For å få navnet sitt ut der, måtte småbedriftseiere gå ut i gatene, gå fra dør-til-dør, foreta mengder med uoppfordrede samtaler, samt teste ut uvanlige geriljamarkedsføringsstrategier. I dag er ikke dette lenger tilfellet.

I dag kan de med et musetrykk nå et betydelig bredere publikum. LinkedIn, Instagram, TikTok, Snapchat, YouTube og andre sosiale medieplattformer gir ubegrensede muligheter for å promotere små selskaper. Videre kan de bruke hver plattform på en rekke ulike måter for å optimalisere resultatene, noe som til slutt vil bygge på omdømmet og kanskje også inntektene. Det er flere grunner til at en liten bedrift bør bruke tid på sosiale medier:

 

Økende merkevaregjenkjenning:

Markedsføring i sosiale medier for små selskaper er praksisen med å bruke sosiale medieplattformer for å øke bevisstheten om et oppstartsselskaps produkter og tjenester, samt engasjere seg med kunder, potensielle kunder, partnere og ansatte. Sosiale medier kan hjelpe små bedrifter med å utveksle informasjon, verve potensielle kunder, tiltrekke nye kunder, tilby kundebehandling og utvide merkevaren sin.

Sosiale medier har et forsprang i forhold til konvensjonelle medier som TV, radio, blader og aviser. Små bedrifter kan bruke sosiale medier til å formidle informasjon om deres produkter og tjenester på en tidsriktig og kostnadseffektiv måte, og muligens nå millioner av mennesker. Dette kan resultere i flere følgere for bedriften din, flere registreringer for tjenestene og varene dine, og høyere konverteringsfrekvenser for markedsføringstiltakene dine generelt.

 

Individuell oppfølging for forbrukere:

I kjernen for små bedrifter står personalisering. Å handle hos små bedrifter er for enkelte personer avgjørende for å ha en positiv kjøpsopplevelse. En undersøkelse fant at 53 % av forbrukerne ønsker å handle hos små bedrifter fordi de liker den personlige servicen de mottar. Når forbrukere besøker butikkene deres, kan bedrifter samhandle med dem. De kan forklare hvor varene deres er laget, hvor lenge selskapet har vært i drift, og hvordan de fikk ideen om å etablere selskapet sitt.

Personalisering er ikke begrenset til kunder som besøker en fysisk butikk. Små selskaper kan gi mer enn forhåndsautomatiserte kommentarer til klienter via sosiale medier. Et stort firma som selger over hele landet har ikke tid til å svare hver forbruker individuelt. Et lite firma kan imidlertid komme med skreddersydde svar til kundens problem. Små bedrifter drar nytte av markedsføring på sosiale medier på grunn av denne direkte forbindelsen mellom forbrukere og merkevarer.

 

Annonsering til en lavere kostnad:

Selv om visse annonseringstjenester, for eksempel de på Facebook, kan kjøpes, er sosiale nettverk helt gratis. Du kan skreddersy slike annonser til de som bor innenfor en spesifisert radius fra bedriften din. Det betyr at du ikke trenger å betale for annonsering utover din umiddelbare forbrukerbase. Sett et budsjett og målrett målgruppen din før du begynner med Facebook-annonsering. I stedet for å bruke et stort beløp på markedsføring på sosiale medier for å nå over hele landet, kan små bedrifter konsentrere seg om sine umiddelbare omgivelser.

Selv uten betalte ekstra tjenester er sosiale nettverk et utmerket annonseringsverktøy. Små selskaper kan holde sine følgere informert om rabatter, tilbud, nye varer eller til og med generelle bransjenyheter. Ved å legge til bilder kan kundene også se hva de har å tilby. Småbedriftseiere kjenner generelt kundene sine personlig, noe som gjør det mer naturlig for forbrukere å dele sine erfaringer på sosiale medier. Nåværende forbrukere kan legge ut om selskapets produkter eller tjenester, sette merkevaren deres på radaren og rekruttere nye kunder.

 

Øke antall besøkende på et nettsted:

I følge en fersk meningsmåling er rundt 72 % av bedriftene enige i at å ta i bruk sosiale medier har økt nettstedtrafikken deres. Jo flere besøkende som besøker selskapets nettside, jo mer sannsynlig er det at de vil få en økning i salg.

Hvis små firmaer har et nettsted der produktene og tjenestene deres er vist, kan de enkelt dirigere folk til deres private plattformer ved hjelp av sosiale medier. Dette kan øke både kvaliteten og kvantiteten til et selskaps inngående trafikk til nettstedet. De trenger ikke å stole utelukkende på SEO og bli funnet på Google Søk

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no