8. november 2022
Av liselottew
Hvorfor sosiale medier er viktig i hele virksomheten din

Sosiale medier er mer enn bare innlegg, likes og kommentarer. Det er en forlengelse av vår verden med muligheter for kommunikasjon, oppdagelse, samarbeid og fellesskap. Ettersom mennesker og plattformer fortsetter å utvikle seg, bør bedriftens tilnærming til sosiale medier også gjøre det.

Sosiale medier kan optimalisere alle aspekter av virksomheten din. Topp-presterende selskaper har allerede begynt arbeidet med å utvide sin sosiale strategi utover markedsføring, til avdelinger som kundeservice, bedriftskommunikasjon, investorrelasjoner, produkt, forskning og utvikling og HR, som alle deltar i sosiale beslutninger. Sosiale medier har svarene på noen av de mest presserende forretningsspørsmålene dine.

 

Rett fra merkevarens munn

Merkets innhold i sosiale medier bør være den første søylen i strategien din for sosiale medier. Dette er din mulighet til å vise frem merkevarens stemme og få innholdet ditt ut. Tenk på dette som din offisielle kommunikasjonskanal – måten du holder publikum informert om det siste og beste fra organisasjonen din, administrerer aktuelle hendelser eller krisekommunikasjon og effektivt svarer på tjenesterelaterte spørsmål eller adresserer bekymringer.

De fleste bedrifter har god kontroll på merkevarekontoene sine. De er mest nyttige for kundebehandling og markedsføring, men vi ser at andre avdelinger også begynner å publisere i en offisiell kapasitet. Investor Relations-team kan trenge å dele bedriftskommunikasjon, og HR-team kan trenge plattformer for å legge ut om relevante ledige stillinger. PR-teamet ditt kan bruke de offisielle kanalene dine til å krysspromotere medieplasseringer. All informasjon som er best at kommer fra merket direkte, bør legges ut på denne måten.

 

Individuell oppsøking

Sjansen for at dine ansatte har sine egne sosiale medier-kontoer er ganske høy. Å utnytte kraften i dine ansattes sosiale medienettverk kan ha eksponentielle effekter på virksomheten din. Det er to hovedmåter dine ansatte kan integrere sine personlige sosiale medier strategier i din forretningsstrategi.

Den første måten er med direktemeldinger. Salgsteam kan nå ut til potensielle kunder direkte på plattformer som LinkedIn – og hvis de kobler denne kontakten med strategiske likes, retweets eller kommentarer, kan det være ekstremt effektivt. Hvis du har ledige stillinger i teamet ditt, kan ansatte kontakte personer som kan passe godt og bygge en relasjon med dem før intervjuprosessen. Denne en-til-en-tilnærmingen fungerer fordi den føles mer personlig. Det er mye høyere sannsynlighet for at potensielle kunder og rekrutter svarer på en personlig melding fra et menneske enn en fra en merkevarekonto.

Den andre måten er gjennom å promotere ansatte, eller å oppmuntre de ansatte til å legge ut bedriftsinnhold på deres personlige sosiale mediesider. Ditt sosiale medieteam gir forhåndsskrevet innhold som ansatte kan dele på sine personlige kontoer. Å gi teamet ditt verktøyene til å snakke om virksomheten din på sosiale mediekontoer kan ha en enestående innvirkning på målene dine. Ansatte vil også oppleve at større fokus på å få frem stemmen til de ansatte vil gjøre jobben deres enklere. I følge forskning tror ansatte allerede at sosiale medier kan hjelpe dem med merkekjennskap, sosialt salg, markedsforsterkning og intern kommunikasjon. Å gi dem metoder for å dele gagner alle.

 

Få innsikt

Vi vet alle at Google har svarene på alle spørsmål vi måtte ha. Men sosiale medier kan være like nyttige – om ikke mer. Kundene dine er allerede på sosiale medier og brainstormer ideene du trenger for å ta strategiske beslutninger. Du må bare begynne å lytte.

Sosiale lytteverktøy lar deg finpusse konsepter og nøkkelord for å se hva folk allerede sier. Mulighetene for disse dataene er uendelige.

Hvis du jobber med forskning og utvikling, kan du måle sentimentet på dine eksisterende produkter – eller produktene kundene dine ønsker eksisterte – i løpet av få minutter. Innen finans venter svarene på spørsmål om etterspørsel og priser etter region eller demografi på at du skal finne dem. Hvis du jobber med markedsføring, kan du få tilbakemeldinger i sanntid på de siste kampanjene dine. Hvis du administrerer investorrelasjoner, kan du bruke sosiale medier til å kommunisere viktig forretningsinformasjon til investorene dine.

Sosial media intelligens er uvurderlig og vil bli uomsettelig etter hvert som bedrifter blir mer sofistikerte.

 

Forberedelse til neste fase av sosiale medier

Etter hvert som sosiale medier blir mer utbredt, må ledere huske på noen få ting. Først og fremst er sosiale medier en ferdighet. Det har ikke endret seg. Men etter hvert som feltet modnes, blir det raskt en ferdighet som alle trenger. Når du begynner å inkorporere sosiale medier på tvers av hele virksomheten din, kan du ikke anta at alle vil få det til umiddelbart. Trening og opplæring i sosiale medier må være allment tilgjengelig og bør oppfordres til.

Ledere må også definere rollene til sine sosiale medier-team. Etter hvert som flere avdelinger begynner å innlemme sosiale medier i rollene sine, vil du trenge noen til å samle det hele. Ledere for sosiale medier er nøkkelmedlemmer i teamet ditt, men de kan ikke forventes å drive sosial innsats på tvers av selskapet. Til slutt vil du trenge en rolle for å sy det hele sammen, som en Chief Social Officer, som forstår sosiale medier og forretningsmålene dine. Denne personen kan fungere som en bro mellom avdelinger og administrere hele din sosiale strategi.

 

Sosiale medier er det beste verktøyet for å optimalisere virksomheten din. Du trenger bare å utnytte det!

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no