8. november 2022
Av Nordic Social
Sosiale medier i høytiden

Når er det rette tidspunktet å begynne å pynte til jul? I desember? Etter Thanksgiving? Før Halloween? Mens den store dekorasjonsdebatten fortsetter år etter år, er det ingen tvil om at markedsføringen på nett starter tidligere og tidligere hvert år.

Omtrent 63 % av markedsførerne vi spurte avslørte at merkevarens høytidsinnhold har flyttet tidligere i kalenderen de siste to årene.

I denne artikkelen utforsker vi hvordan merkevaren din bør forholde seg til høytidsmarkedsføring på sosiale medier for å få mest mulig ut av den langstrakte høytiden – fra tidlige Black Friday-kampanjer til kickstart av nyåret.

 

`Tis the season for høytidsmarkedsføringskampanjer

Fra høstkos til «winter wonderland» – sesongbaserte markedsføringskampanjer spiller på den sterke følelsesmessige knyttingen og nostalgien vi har til høytidstradisjoner mot slutten av hvert år. Gledelige minner fra tidligere høytider ble særlig viktig under pandemien, noe som førte til at folk fikk juleånden tidlig over seg i 2020 og 2021, en trend vi forventer vil fortsette også i 2022.

Tradisjonelt sett feirer konsumenter denne spesielle tiden av året ved å gi gaver til sine kjære (og seg selv). Det inneværende året er intet unntak. Eksperter spår faktisk at det totale detaljsalget vil nå nye høyder i 2022.

For å utnytte julestemningen best mulig, må merkevarer skille seg ut i et konkurranseutsatt marked med en sterk konkurranse på tvers av ulike kanaler i sosiale medier. Det første trinnet er å forstå hvor, hvordan og når publikum ønsker å handle.

 

Feriehandelen starter tidlig på sosiale medier i år

Eksperter spår at mange forbrukere vil vende tilbake til komforten og bekvemmeligheten som nettkanaler tilbyr under julehandelen i år. Ettersom online handel forventes å øke med 25 %, er investering i markedsføring på sosiale medier den optimale strategien for å nå et bredere publikum. Av alle markedsførerne vi spurte, anbefalte 90 % å føre høytidskampanjer på sosiale medier i 2022.

«Hypen» rundt julehandelen har allerede begynt å skyte fart i sosiale medier. Bare fra 20. september til 28. oktober 2022 var det 77 000 Tweets om høytidstilbud, julehandel og høytiden generelt. Derfor er det viktig at din bedrift kommer på banen.

Følg disse julemarkedsføringstipsene i utarbeidelsen og gjennomføringen av din sesongbaserte sosiale medier strategi, slik at den skiller seg ut i mengden.

 

De beste sosiale medieplattformene for høytidsmarkedsføring

Når du velger plattformer som skal brukes for julemarkedsføringskampanjene dine, er det viktigst å vurdere hvor publikum bruker tiden sin på sosiale medier. Å legge ut på kanalene de bruker oftest er den beste måten å sikre at de ser høytidskampanjene dine.

Noen av de mest populære sosiale nettverkene for høytidsmarkedsføring er Instagram, Twitter og TikTok. La oss dykke ned i fordelene med hver enkelt, og vise deg hvordan du kan skreddersy innholdet ditt for å oppnå best mulige resultater på hver enkelt plattform.

 

Veiledning til Instagram-markedsføring

  • Del bilder og Reels av produktene dine
  • Vis frem dine beste kampanjer og arrangementer i biolinken din
  • Lag innlegg med mulighet for direkte handel
  • Utnytt brukergenerert innhold
  • Gi gavetips til følgerne
  • Slå deg sammen med en ideell organisasjon

Instagram er kjent som en populær plattform for feriemarkedsføring på grunn av sitt fokus på det visuelle. Del bilder og Reels av produktene dine på appen for å markedsføre høytidstilbudene dine. Fremhev de beste tilbudene, kampanjene og arrangementene dine ved å vise dem i biolinken din og i innlegg som oppfordrer til handel. Gi shoppinginspirasjon til følgerne dine ved å lage julegaveguider.

Ta det gjerne et skritt videre ved å reposte brukergenerert innhold (UGC) fra folk som bruker (og elsker) produktene dine. Du kan også benytte deg av UGC for å finne relatert innhold med ferietema som vil glede publikummet ditt. Tips: selv om fokuset ikke er på merkevaren din, er UGC en av de beste måtene å øke bevissthet og styrke omdømmet til bedriften din på.

Ikke glem å sette søkelyset på de ideelle organisasjonene merkevaren din samarbeider med denne høytiden. Del bilder/videoer av teamets frivillighet og infografikk om organisasjonens innvirkning.

 

Få mest mulig ut av Twitters nye shoppingfunksjoner i løpet av ferien

  • Del høytidstilbud og rabattkoder i sanntid
  • Lag bilder, GIF-er og korte videoer inspirert av produktene dine
  • Vis produktene dine i Twitter-butikken din
  • Arranger et live shoppingarrangement
  • Hype opp en lansering av et nytt produkt med produktslipptweets

Twitter er det første stedet brukere av sosiale medier henvender seg for å få de siste nyhetene – inkludert høytidstilbud i sanntid. Del rabattkoder og kampanjer mens de er aktive for å motivere følgerne dine til å handle. Selv om Twitter først og fremst har tekst i fokus, kan bilder, GIF-er og korte videoer av bedriftens produkter hjelpe merkevaren din med å skille seg ut.

Med Twitters nye shoppingfunksjoner forventer vi at plattformen vil vokse som en plattform for handel denne høytiden. Bruk Twitter-butikker til å fremheve opptil 50 produkter fra nettbutikken din. Fremhev fem av disse produktene på profilen din ved å bruke Shop Spotlight-verktøyet.

Prøv å arrangere et Live Shopping-arrangement for å tiltrekke nye kunder. Hvis du lanserer et nytt produkt denne høytiden, dra nytte av produktslipptweets for å bygge opp spenningen, og oppmuntre publikum til å registrere seg for oppdateringer.

 

Maksimer høytidstrender på TikTok

  • Samarbeid med influensers og innholds-skapere
  • Benytt deg av trendy musikk og lyder
  • Gå «all in» i høytidsestetikken
  • Publiser informative innlegg
  • Sett opp en TikTok-butikk

Gen Z bruker TikTok som deres foretrukne søkemotor. For å nå dem i år, vurder hvordan høytidsmarkedsføringen din kan oppleves som nyttig og hjelpsom for dem. Gi dem informasjon om hvorfor nettopp dine produkter kan hjelpe dem å løse et problem (eksempel: hvordan dekorere juletreet ditt som en proff). Tips: høytiden er en flott tid for å samarbeide med TikTok-skapere som allerede lager dette innholdet.

Selv om bedriften din ikke har Gen Z som målgruppe, kan du fortsatt bruke appen for din høytidsmarkedsføring. Nå et bredt publikum ved å ta del i trendy musikk og lyder og gå all-in på høytidsestetikken.

For å maksimere inntektspotensialet ditt på appen kan du legge til produkter fra nettstedet ditt i TikTok-butikken din. Ved å opprette en TikTok-butikk kan du vise frem produkter gjennom feed-videoer, live og gjennom produktfremvisningsfaner.

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no