10. november 2022
Av Nordic Social
Employee advocacy: Hvordan fungerer det?

Noen av de beste talspersonene for merkevaren din kan være dine egne ansatte. Som oftest, når folk tenker på talspersoner, faller tankene på eksterne personer som for eksempel influensers i sosiale medier. Det er naturlig, ettersom bruk av influensers i markedsføringssammenheng er utberedt, men tenk på dette: dine ansatte kjenner bedriften din ut-og-inn, og kan gi en unik stemme til merkevarens omdømme. Bruk av ansatte som talspersoner er det vi kaller «Employee advocacy»

At ansatte bruker stemmen sin har mange fordeler for både bedriften og den ansatte. Sjansen er stor for at dine ansatte allerede er på sosiale medier og snakker om arbeidet sitt. Hvorfor ikke utnytte det gjennom et gjennomtenkt program for Employee advocacy? På en måten sikrer du en vinn-vinn situasjon for alle parter.

 

Hva er Employe advocacy?

Employee advocacy er promotering av en merkevare eller et selskap hvor personen selv jobber. En god strategi og klare rammer vil gjøre de ansatte i stand til å:

  • Forsterke bedriftens meldinger og kampanjer, noe som øker merkekjennskapen
  • Dele positivt om deres erfaringer og arbeidslivet, og gi et innblikk i arbeidshverdagen
  • Opptre som en ekspert og anbefale selskapets produkter og tjenester til venner og familie

Det er flere måter ansatte kan bli talsmenn på. Noen krever ikke engang et formelt program og kan allerede være i gang i bedriften din.

 

Firma merch

Å sende ut merch er en klassisk teknikk for å promotere selskapet, samt gi de ansatte en nudge til å aktivt fronte og fremme selskapet. Innlegg som inneholder merch på sosiale medier er ikke uvanlig, og er en fin måte for ansatte å fremheve bedriftskultur. Praktisk og godt designet er som regel alltid en hit blant de ansatte. Om det så skulle være en komfortabel hettegenser med merkevarens logo eller et søtt merkeklistremerke på dekselet til den bærbare datamaskinen, effekten vil være det samme: umiddelbar og subtil promotering av selskapet.

 

Interne insentiver og anerkjennelse

Glade ansatte er naturlig nok de beste talspersonene for merkevaren. Noe som betyr at bedriftskulturen og arbeidsmiljøet må settes opp på en måte hvor gode prestasjoner applauderes, både privat og/eller offentlig.

Et klassisk eksempel på dette er månedens ansatt-program, der en verdsatt ansatt mottar offentlig anerkjennelse og noen ganger pengekompensasjon eller annen belønning. Det finnes også programmer for annerkjennelse av ansatte der hvem som helst kan sende ut komplimenter eller belønninger til andre i selskapet. Det kan være nok å starte i det små, for eksempel ved å sette av litt tid på et møte for å gi anerkjennelse for hardt arbeid. Dersom du får på plass interne insentiver er du enda et skritt nærmere effektiv Employee advocacy.

 

Advocacy på sosiale medier

Sosiale medier har blitt en verdifull komponent i et vellykket program for Employee advocacy. Advocacy i sosiale medier er når den ansatte legger ut om selskapet på en positiv måte på sine personlige kontoer. Koordinering av en effektiv strategi for sosiale medier kan innebære mer arbeid enn de to andre typene, men det kan også ha en høy avkastning. I en fersk Edelman-studie av forbrukertillit, stoler 63 % av de spurte 18-34-åringene mer på hva influencere sier om merkevarer enn merkevarene selv. Når både kundene dine og de ansatte allerede er på sosiale medier, er det fornuftig å bruke denne kanalen for påvirkning. Privatpersoner, selv når disse privatpersonene er ansatte i bedriften, er mye lettere å bygge tillit til.

 

Fordeler med Employee advocacy program –  for selskapet og merkevaren

  • Økt merkekjennskap for markedsføring
  • Bredere personlig nettverk for salg
  • Positivt arbeidsmiljø for rekruttering og HR
  • Fagkompetanse for industriens tankeledelse

Employee advocacy øker rekkevidden til merkevarebevisstheten. En studie fant at selskapsmerkede meldinger hadde en rekkevidde på 561 % når de ble delt av ansatte sammenlignet med merkede kanaler. Tenk på det som en annen måte å organisk vokse merkevaren din på.

Forbedrer ansattes ytelse. Den samme studien fant også at selskaper som hadde høyt engasjement hos ansatte, overgikk de uten engasjement med 202 %.

Oppretthold kontroll over merkevaremeldinger. Når du har et formelt program på plass, tilbys innhold som de ansatte kan distribuere ut. De viktige kjernedelene av merkevaremeldinger beholdes som de er, men ansatte oppfordres også til å tilpasse individuelle detaljer.

Driver flere kvalifiserte potensielle kunder. Når ansatte skriver positivt om sin arbeidsplass og bedriftskultur, absorberer andre denne informasjonen passivt. Det vil være lettere for rekrutterere å finne flere personer som allerede er kunnskapsrike om selskapet og er interessert i å jobbe der eller gjøre forretninger som kunder.

 

Fordeler med Emploee advocacy program – for den ansatte

Ettersom en stor del av Employee advocacy programmet er avhengig av kontinuerlig arbeid og innsats fra de ansatte, må fordelene og incentivene være betydelige. Heldigvis er de det.

Når du oppgir lenkene og kopien som kan brukes til sosiale medier, kan ansatte enten bruke det som det er og spare tid, eller legge til et personlig preg hvis de foretrekker å være mer aktive på sosiale medier med sin egen stemme. Ingen av dem tar så mye tid, noe som gjør det enkelt for noen å legge ut innlegg.

Et vel gjennomarbeidet program er nyttig for dem som ikke er aktive på sosiale medier. Noen mennesker er ikke på sosiale medier hele tiden, men ønsker fortsatt å være en talsmann. De kan føle seg nølende til å legge ut, og derfor er det bra for dem å ha tilgjengelig innhold. I tillegg, jo mer de legger ut, jo bedre kjent og komfortabel føler de seg med å bruke sosiale medier.

kommentarer av ansatte, bidrar til å etablere dem som en kunnskapsrik person på feltet.

Nettverksmuligheter. Å legge ut på sosiale medier skaper naturlig nok nettverksmuligheter. Jo mer du samhandler med andre, jo mer knyttet føler de seg til deg.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no