
Hvis du starter på bar bakke, kan det virke overveldende å skulle sette opp ditt eget program for Employee advocacy. Vi har derfor laget en sjekkliste for å ta deg gjennom prosessen med å sette opp et program for Employe advocacy trinn for trinn.
Sjekkliste: 4 trinn for å lansere et program for Employe advocacy som teamet ditt ønsker å delta i:
- Oppmuntre til deltakelse
Mens fordeler som nettverksmuligheter og tett veiledning er hyggelig å ha for ansatte, er de ikke alltid umiddelbart positive til prospektet Employee advocacy. For å oppmuntre til deltakelse i programmet, tilby fordeler og insentiver.
I en Social Media Today-studie om metoder for belønning og incentiver, var de to mest suksessrike annerkjennelse og anseelse (39 %) og monetære insentiver (19 %).
Begge disse typene belønning er mulig å få til, eksempelvis gjennom et program som «månedens ansatt». For rekruttering er det vanlig med henvisningsbonus for ansatte. Du kan bruke programvareverktøy for å gi medarbeidere skryt for deres arbeid og for å oppmuntre teammedlemmer til å anerkjenne sine kollegers innsats, for eksempel ved å fremheve «shoutouts» og fremsnakk i teamet, eller utvikle belønningssystemer og insentiver internt.
- Oppmuntre til autentisitet
En benchmark-rapport Emloye advocacy fant at innlegg på sosiale medier fra ansatte som var personlig genererte oppnådde 64 % mer engasjement enn de som ikke var det. Når ansatte er komfortable med å dele merkeinnhold, bør du derfor videre oppfordrer dem til å redigere kopien og sette sitt eget preg på innlegget.
På lik linje med hvordan merkevarens stemme betyr noe for selskapet, er din personlige stemme også viktig. Å legge til en linje eller to i et innlegg gir innlegget en autentisitet og bidrar til at du etablerer din personlige merkevare.
- Gi opplæring
Hvis noen ikke er en veldig aktiv online, vil de ikke være like komfortable med å legge ut innlegg på sosiale medier. Å tilby opplæring i sosiale medier vil gi dem en trygghet, og tillit til egne ferdigheter. Uansett hvilken type program du velger, må du lære opp ansatte i hvordan de skal navigere i det.
Det stopper ikke der. Du vil hele tiden måtte gjøre nye vurderinger hvorvidt programmet fungerer. Skaff innsikt i hvordan programmet presterer, deretter bør du sørge for at du kommuniserer godt internt og tilbyr ytterligere opplæring ved behov, spesielt ettersom plattformfunksjonene utvikler seg og endres.
- Sett mål og KPIer
Som enhver annen strategi, må du etablere «hvorfor» og «hvordan» for programmet ditt. Tidligere diskuterte vi fordelene ved å ha et program for Employee advocacy, videre ga vi tips til hvordan man oppretter et. Nå er det på tide å snakke om hva du bør gjøre for å måle suksessen.
En referansestudie fant at den gjennomsnittlige adopsjonsraten i alle bransjer var 53 %. Vær imidlertid oppmerksom på at dette gjennomsnittet varierte på tvers av bransjer, og at du ikke bør forvente dette når du først starter opp. En annen faktor som spiller inn er størrelsen på bedriften. La oss utforske flere beregninger som hjelper deg med å spore ytelsen til ansattes Employe Advocacy.
Hvordan måle suksessen til Employee advocacy programmet ditt
Når du bruker verktøy som Employee Advocacy, blir dette en del av markedsføringen din. Det betyr at du som merkevare er i stand til å kuratere innhold, distribuere merkevaremateriale og holde et øye med analyser. Her er noen av de mest betydningsfulle KPIene for å mål ansattes advocacy virksomhet:
Adopsjonsprosent
Som diskutert tidligere, er adopsjonsraten viktig for å vite hvor vellykket programmet ditt er. Dette kan vurderes gjennom hvor mange invitasjoner som sendes ut, hvor mange kontoer som opprettes og hvor mange ansatte som er aktive.
Aktiv deltakelse
Som markedsførere av sosiale medier skiller vi mellom det å eie en konto på et nettverk og det å være tilstede på det. Står kontoen bare der, eller er den aktivt i bruk?
Topp bidragsytere
Leverer visse team eller personer interessant innhold og får mer engasjement rundt det enn andre? Anerkjenn og belønn dine beste talspersoner.
Organisk rekkevidde
Benchmarkstudien evnt tidligere om ansattes advocacy virksomhet, fant at gjennomsnittlig rekkevidde for ansatte er 459 forbindelser på LinkedIn, 433 venner på Facebook og 772 følgere på Twitter.
Organisk rekkevidde er vanskelig å måle, men denne beregningen bør være en del av KPI-ene dine. For å gjøre det enkelt for deg genererer Employee Advocacy-verktøy automatisk disse beregningene, slik at du kan bruke mer tid på videreutvikling av programmet ditt.
Organisk engasjement
Hva slags diskusjoner vekkes av ansattes innlegg? Samhandler følgerne deres med innholdet? Vi vet fra forskning at folk er mer komfortable med å snakke med enkeltpersoner på nettet enn med et merke uten ansikt. Spor og følg opp det organiske engasjementet rundt innholdet som deles gjennom ansatte.
Henvisninger
Legg til en mulighet for henvisningskilde, som kan identifisere hvorvidt besøket av nettsiden har utspring fra en ansatts innlegg på sosiale medier. Til slutt, sjekk om henvisningene på sosiale medier til nettstedet ditt har økt siden du startet programmet.
På tide å lansere ditt medarbeiderprogram
Ikke vær en av de 70 % av selskapene som ikke har et program på plass. Disse programmene tilbyr fordeler for både merkevaren og ansatte: merkevarer nyter økt rekkevidde, økt merkevarekjennskap og kontrollert meldingsutveksling, mens ansatte tjener på det gjennom belønninger og annerkjennelse både innad i selskapet, og utad i sin nye ekspertrolle.