1. desember 2022
Av Nordic Social
4 grunner til hvorfor du bør outsource medie-markedsføringen

I dag er sosiale medier et viktig verktøy for bedrifter i alle størrelser når det kommer til markedsføring. Det kan imidlertid være tidkrevende og dyrt å administrere en vellykket kampanje i sosiale medier. Dette er an av flere grunner til at flere og flere selskaper velger å outsource markedsføringen på sosiale medier. Kanskje er outsourcing beste løsning for din bedrift også?

Fire grunner til å outsource:

 

  1. Lavere kostnader

Å sikre seg markedsførere med lang erfaring betyr behov for færre ressurser for å lykkes med å markedsføre virksomheten din på sosiale medier. Interne sosiale medier-team krever ofte dyrt utstyr, programvarer og andre verktøy for å få jobben gjort. Å ansette en markedsføringsekspert på sosiale medier frigjør deg fra å måtte gjøre kostbare investeringer i utstyr. I tillegg vil en ekspert kunne løse problemet på brøkdelen av den tiden en gjennomsnittlig medarbeider vil bruke. Videre vil outsourcing frigjøre flere ansatte, slik at du kan flytte ressursene dine over til kjernevirksomheten din.

 

  1. Fyll kompetansehull i organisasjonen din

Om du er en bedriftseier, forstår du viktigheten av å være konkurransedyktig i dagens marked. Men med så mange oppgaver og så mye ansvar på samme tid, er det lett at markedsføringsdelen faller gjennom og nedprioriteres i en travel hverdag. Outsourcing av denne delen av virksomheten kan være en praktisk løsning på dette problemet.

Den kompetansen markedsavdelingen hadde for 10 år siden kommer du ikke langt med i dag. Bare innen et felt som søkemotoroptimalisering har det skjedd så store endringer at det i dag er en helt annen idrett. Så kan du legge til innsikt i aktuelle programvareløsninger, digital innholdsproduksjon, digitalt design og API. Endringene gir deg store muligheter, men det krever igjen at du setter av ressurser til å kartlegge og analysere mulighetene. Når du outsourcer mediemarkedsføring, kan du raskt og enkelt ansette folk med spisskompetanse etter behov, som for eksempel grafisk design, annonsetekstforfatter og så videre. Dette gir deg fleksibilitet og lar deg respondere raskere på markedsendringer, ved at du slipper å måtte gå gjennom prosessen med rekruttering, intervju og ansettelse av heltidsansatte.

 

  1. Spar tid

Det er ingen tvil om at gjøremål øker i takt med bedriftens vekst. Dersom alt holdes innad i bedriften uten å skalere i forhold til antall ansatte betyr det at diverse ekstraoppgaver stjeler tid fra bedriftens kjernekompetanse. Dette gjør begrepet offeromkostninger relevant, som defineres som omkostningen ved et alternativ som fravelges til fordel for et annet alternativ. Med andre ord er det de fordeler en kunne ha fått ved en annen mulighet. Ved outsourcing trenger du ikke å sette av timer til å utarbeide markedsføringsstrategien for sosiale medier. Dessuten slipper du å gå gjennom den tidkrevende prosessen med å sette sammen et ledelsesteam for sosiale medier.

Det å kontinuerlig skulle administrere dine sosiale mediekontoer, spore analyser og lage innhold for å holde deg dagsaktuell krever en heltidsforpliktelse. Outsourcing kan avlaste noe av dette presset, når du ansetter kvalifisert talent for å håndtere merkevarens tilstedeværelse på sosiale medier.

 

  1. Skaler din digitale markedsføring

Mindre tid og penger brukt betyr økt potensial for å skalere opp din digitale markedsføring mot et nytt og større mål. Du vil ha et større budsjett for å utforske og videreutvikle flere aspekter av virksomheten din. I tillegg vil en ekstern ekspert vil kunne identifisere muligheter og løse problemer du ikke ante at du hadde.

 

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no