1. desember 2022
Av Nordic Social
Outsourcing – hvordan gå frem

Outsourcing av markedsføring på sosiale medier kan være en fin måte å spare tid og ressurser på, men det er viktig å gjøre det på riktig måte. Her er noen tips for vellykket outsourcing av markedsføring på sosiale medier.

 

Be om tips og referanser fra bekjente

Det er ofte nyttig å høre med venner eller kolleger om de kan henvise til tjenesteleverandører som de hadde en god opplevelse med tidligere. Dette er en fin måte å begrense valgene dine. Det andre alternativet ditt er å få henvisninger fra nettressurser, som sosiale medier og fora, for å finne kvalifiserte byråer eller frilansere.

Få tilbud fra flere byråer eller frilansere før du tar en avgjørelse. Dette vil tillate deg å sammenligne priser og tjenester slik at du får mest mulig verdi for pengene. Sørg også for å spørre om eventuelle tilleggskostnader som kanskje ikke er inkludert i tilbudet.

 

Still de riktige spørsmålene

Når du outsourcer din sosiale markedsføring, er det viktig å gjøre grundig forarbeid, og stille de riktige spørsmålene. Dette vil sikre at du finner en partner som kan levere resultater for virksomheten din som samsvarer med dine mål og behov.

Noen viktige spørsmål å vurdere inkluderer:

 

  1. Har de jobbet med lignende virksomheter før?

Hvis ja, kan de gi eksempler på deres arbeid og resultater? Det er viktig å se ikke bare resultatene de oppnådde, men også hvordan disse resultatene ble målt. Se på casestudier eller andre eksempler på arbeidet deres, som inkluderer beretning om engasjementsrater, rekkevidde og konverteringer.

 

  1. Hvordan vil dere kommunisere?

Du må vite hvor ofte dere vil møtes, finne ut hva som er leveringsplanen, hvordan fremdriften vil bli målt og rapportert, hvilken kanal som skal brukes til å kommunisere, samt hvem som vil ha endelig sign-off på arbeidet.

 

  1. Hvilke sosiale medieplattformer spesialiserer de seg på?

Det som var populært i fjor kan være gammelt nytt i år. Sørg for at byrået du vurderer er oppdatert på de nyeste plattformene og trendene.

 

  1. Hvilke betalte verktøy bruker de?

Verktøy er avgjørende for markedsførere på sosiale medier. De hjelper deg med å følge opp engasjement, spore merkevarens ytelse, automatisere oppgaver og mer. Spør byrået for sosiale medier hvilke verktøy de bruker slik at du kan få en følelse av ekspertisenivået deres og om de virkelig har investert i å hjelpe klienter med å lykkes.

 

  1. Hvordan vil de hjelpe deg å nå målene dine ved å bruke markedsføring på sosiale medier?

Dette er sannsynligvis det viktigste spørsmålet, og kan fortelle om et bestemt byrå har gjort noen undersøkelser angående virksomheten din for å komme opp med en realistisk markedsføringsstrategi for å hjelpe virksomheten din til å vokse.

 

Sjekk tidligere anmeldelser og tilbakemeldinger

Å sjekke ut deres tidligere kundeanmeldelser og attester kan ofte gi verdifull innsikt i kvaliteten på arbeidet deres. Gå gjennom anmeldelser fra bedrifter i en lignende bransje. Dette lar deg vite om de kan tilby innhold og sosiale markedsføringsstrategier skreddersydd for behovene til publikum.

Anmeldelser fra kunder avslører også et byrås eller frilansers fleksibilitet og respons på dine behov. Du vil ha en leverandør som konsekvent kan levere innhold av høy kvalitet etter planen og som er villig til å samarbeide med deg for å foreta nødvendige justeringer eller revisjoner.

 

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no