
Fargene du velger å ta i bruk er et grunnleggende element når du bygger en merkevare. Du vil bruke disse til å lage logoen din, nettstedet ditt, annonsene dine og mye mer – noe som betyr at du ikke bør ta dette valget uten å tenke deg om. Tvert imot bør du velge fargene du skal bruke i merkevarebygging og markedsføring strategisk. Hvordan? Nøkkelen er å forstå fargepsykologi og bruke teorien til din fordel.
Hva er fargepsykologi?
Fargepsykologi er teorien om at visse farger fremkaller en fysisk eller emosjonell reaksjon og dermed former menneskelig atferd. Dette er ikke fullt så enkelt som å se rødt og bli sint eller se blått og føle seg vel – men nesten. Medisinske studier tyder på at den røde fargen korrelerer med en økning i blodtrykket, og den blå fargen samsvarer med en reduksjon.
På grunn av denne innvirkningen på atferd, kan farger spille en stor rolle i å skape en stemning. I følge Architectural Digest gjør dette valg av riktige malingsfarger avgjørende for å sette tonen i hjemmet ditt for eksempel. Varme farger har en tendens til å gi energi, mens kjølige farger har en tendens til å berolige.Fargenes psykologi har en lignende innvirkning når det kommer til merkevaren din og markedsføringsstrategiene dine, og dette fører oss til neste avsnitt.
Hvorfor er fargepsykologien i markedsføring viktig?
Farge kan spille en stor rolle i markedsføring – enten du legger merke til det eller ikke. Fargene du bruker i merkevarebyggingen din, inkludert logoen din og andre markedsføringsmateriale fremkaller en emosjonell respons hos publikum, enten de innser det selv eller ikke. Og tro det eller ei, de fleste av oss tar beslutninger basert på følelser, ikke logikk.
Hvordan bruke fargepsykologi for å forbedre markedsføringen din
Nå som vi er klar over hva fargepsykologi er og hvor innflytelsesrik bruk av riktige eller gale farger kan være i markedsføringen din, kan vi nå rette fokus mot hvordan du bør gå frem for å best utnytte fargepsykologi med hensikt om å gjøre markedsføringen din enda mer effektiv.
- Lær deg det grunnleggende om fargepsykologi
Å gjøre deg kjent med det grunnleggende kan gå en lang vei mot å bruke fargepsykologi i markedsføringen din. Vi dekket tidligere hvordan rødt kan fremkalle økt årvåkenhet eller angst, mens blått kan ha en beroligende effekt. Her er noen mer grunnleggende fargeassosiasjoner du bør vurdere med emosjonelle annonser:
- Rød: spenning, lidenskap, sinne, fare, handling, angst, kraft.
- Oransje: lekenhet, vennlighet, kreativitet, varme, entusiasme.
- Gul: lykke, optimisme, advarsel, glede, originalitet, entusiasme.
- Grønn: Ungdom, livskraft, handlekraft, natur, vekst, stabilitet.
- Blå: Ro, stabilitet, dybde, fred, tillit.
- Lilla: kongelig, luksus, romantikk, introspeksjon, ro.
Legg merke til hvordan det er noen overlappinger. Du er ikke begrenset til bare én farge – eller én tone av den fargen – per følelse.
- Start med følelser først
Enten du revurderer merkevarefargene eller bestemmer deg for en palett for nye annonser, må du begynne med følelsene du vil at publikum skal ha. Bør de reagere med frykt? Nysgjerrighet? Selvtillit? Bruk disse emosjonelle annonseeksemplene til inspirasjon.
- La deg inspirere av andre merker
Den beste måten å bli bedre på å bruke fargepsykologien på er å undersøke andres annonser, nettsteder og merkevarebygging og kjenne på hvordan fargene får deg til å føle deg selv.
- Hold det i samsvar med merkevarebyggingen din
Da SEO-selskapet Reboot kjørte en studie om logogjenkjenning, var 78 % av deltakerne i stand til å huske hovedfargen på logoen, mens bare 43 % var i stand til å huske firmanavnet.
Hvis publikummet ditt husker merkevaren din etter fargen, vil du sørge for at den er den samme og at den er overalt. Derfor er det viktig å holde fargene i samsvar med merkevarebyggingen, og de mest suksessrike merkene anerkjenner dette. Dunkin’ er et godt eksempel fordi merkevarebyggingen er over alt – med oransje, rosa, brunt, samt variasjoner på disse fargene. Det er de mange fargene og variasjonene som (i de fleste tilfeller) hindrer merkevaren din i å bli flat eller todimensjonal. Dette leder oss til neste tips – gi deg selv den rette paletten å jobbe med.
- Lag en merkefargepalett
Du ønsker å holde fargene i markedsføringen konsistente, men du vil ikke være kjedelig og lett å glemme. Løsningen er å ha et fargeskjema å jobbe med som tillater litt variasjon, men setter noen standarder. Så hvis du ikke allerede har en merkefargepalett, er det på tide å lage en.
Her er noen vanlige typer fargepaletter:
- Analog: Farger ved siden av hverandre på fargehjulet.
- Komplementært: Motsatte farger som skaper høy kontrast.
- Monokromatisk: Ulike nyanser eller toner av samme primærfarge.
- Ha kulturell kontekst i tankene
Oppfatning av farge er ikke universell. Faktisk fant MIT-forskere at ordene vi har og bruker for å snakke om farger varierer etter språk. Noen samfunn har tre fargekategorier, mens andre har opptil 12 – med andre ord et betydelig utvalg av kategorier, før man i det hele tatt kommer til de individuelle fargene i seg selv.
Det følger at fargepsykologi ikke er universell da heller. Det er derfor det er viktig å ha kulturell kontekst i tankene for merkevarebygging og markedsføring.
- Prøv å legge til litt blått
Hvis du har kommet til punktet hvor du tenker at det er overveldende og umulig å holde styr på kulturell kontekst, holde deg til en palett og stole på det grunnleggende om fargepsykologi, ikke bekymre deg. Å bli kjent med det grunnleggende og inkorporere fargepsykologi i markedsføringsarbeidsflyten din kommer til å ta litt tid og litt øvelse. Her kommer en snarvei:
Det viser seg at blått er den mest populære favorittfargen over hele verden. Det kan være en av grunnene til at noen av verdens mest suksessrike merker har blått i logoene sine. Facebook, Twitter, Vimeo, American Express, IBM – listen er lang. Så hvis du leter etter en snarvei eller en sikker ting, er blått et trygt valg.
- Kjør fargetester med publikum
Selv om teori om farger er lurt å ha i bakhodet, er realiteten slik at du ikke alltid kan forutsi hvordan publikum vil reagere på en bestemt farge – enn si visse nyanser, toner eller nyanser i fargepaletten din. Det er her A/B-testing kommer inn. Prøv å teste to forskjellige fargebakgrunner i annonsene eller knappene på nettstedet ditt, og se hvilken målgruppe du foretrekker. Bruk deretter denne informasjonen. Det er den beste måten å utnytte fargepsykologi for å forbedre markedsføringen din. Test – og fortsett å teste.
Få fargepsykologi til å fungere for deg
Det er viktig å huske at fargepsykologi vil påvirke markedsføringen din, punktum. Publikum vil gjøre vurderinger om hvor godt merkefargene dine passer til virksomheten din. De vil reagere raskere på en rød eller grønn eller blå knapp. Folk vil respondere på fargevalgene dine enten du vil eller ei. Derfor er det bedre å bruke det til din fordel. Her er en rask oppsummering av taktikken du kan bruke for å få fargepsykologi til å fungere for deg og dine markedsføringsmål:
- Lær det grunnleggende om fargepsykologi
- Start med følelser først
- La deg inspirere av andre merker
- Lag en merkefargepalett
- Ha den kulturelle konteksten i tankene
- Prøv å legge til litt blått
- Hold deg konsekvent med merkevarebyggingen din
- Kjør fargetester med publikum
Lykke til!