5. desember 2022
Av Nordic Social
Markedsføringens 4 grunnpilarer

Sosiale medier har blitt en integrert del av markedsføring i dagens digitale tidsalder. Tross alt to tredjedeler av nettbrukere melder om at de er aktive på sosiale medier. Dette gjør plattformen et verdifullt middel for organisasjoner, når det gjelder å få kontakt med publikum.

Men mens de fleste bedrifter forstår viktigheten av sosiale medier, kan prosessen med markedsføring via plattformen være mer enn litt overveldende, spesielt for nybegynnere som er usikre på hvor de skal begynne. I denne artikkelen vil vi dekke noen tips om hvordan du setter opp en effektiv strategi.

 

  1. Identifiser publikum

Den vanlige feilen mange uerfarne bedriftseiere gjør er å prøve å tiltrekke seg alle forbrukere. Men realiteten er at du vil få mest igjen for å lage de riktige meldingene og sende dem til de riktige personene; du må organisere og forstå målgruppen. Dette begynner med identifiseringen av de tiltenkte kundene. Fra å kompilere data til å utnytte analyseverktøy i sosiale medier, vil du kunne veilede deg selv til målgruppen du bør henvende deg til effektivt.

 

  1. Definer målene dine

For å lykkes med markedsføringstiltakene dine på sosiale medier, må du etablere mål som veileder strategiene dine. Et rammeverk som mange har hatt suksess med når de skaper og oppfyller grunnleggende mål, er SMART-strategien.

S- Spesifikk. For å møte mål og måle fremgang, er det viktig å være tydelig på hva du ønsker å oppnå. Ved å ha spesifikke mål vil du kunne rette oppmerksomheten, øke utholdenhet, motivere strategi og mobilisere innsatsen din bedre.

M- Målbarhet. Å forstå hvorvidt du har nådd de etablerte målene er avgjørende i markedsføringen. Gjennom beregninger og KPIer kan du oppdatere og justere mål om nødvendig.

A – Attainable (Oppnåelig).  Målene du setter må være realistiske og innen rekkevidde. Hvis du sikter for høyt, vil det bare ta motet fra og skape friksjon i teamet.

R – Relevant. Markedsføringsmålene dine må støtte de større målene for virksomheten. Hvis du for eksempel ønsker å øke merkevarebevisstheten, kan et mål om å få hundre følgere på sosiale medier hjelpe.

T – Timely (Betimelig) For å holde deg ansvarlig, må målene dine ha en rimelig tidsramme. Derfor er det best å sette spesifikke tidsfrister for å sikre at du holder deg etter planen.

 

  1. Publiser relevant innhold jevnlig

Suksess i sosiale medier avhenger av konsekvent publisering av høykvalitets, engasjerende og overbevisende innhold. I tillegg til å gi et inntrykk av pålitelighet, lar det også publikum få vite at virksomheten besitter verdifull kunnskap og er villig til å dele den. Dessuten, mens algoritmer kan og vil endre seg over tid, vil praksisen med regelmessig publisering alltid gi materialet ditt en bedre sjanse til å vises i nyhetsfeedene.

 

  1. Følg standarder og forskrifter

Til slutt ville det være best å alltid være i samsvar med industristandarder og juridiske regler. Å være forsikret er et slikt eksempel. Hvis du for eksempel driver en restaurantvirksomhet, vil det å ha dekning ikke bare holde bedriften din beskyttet. Men det vil vise forbrukerne ditt et høyere nivå av profesjonalitet. Så få et tilbud i dag og få dekning for generelt ansvar, arbeidserstatning og næringseiendom.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no