6. desember 2022
Av Nordic Social
10 e-handelsmarkedsføringsstrategier for din bedrift

Netthandelssalget blomstret i 2020 og utover på grunn av COVID-19-pandemien. Siden den gang har netthandel fortsatt å vokse, det samme har antall konkurrenter og endrede krav fra kundene. Hvis organisasjoner investerer tid og ressurser i markedsføringsstrategier for e-handel, kan de bidra til å etablere, øke og beholde kundebasen.

Disse 10 e-handelsmarkedsføringsstrategiene kan bidra til å skille en organisasjon fra konkurrentene, styrke merkevaren, tiltrekke seg nye kunder og øke salget over tid.

 

  1. Søkemotoroptimalisering

Å lansere et nettsted er et must for ethvert e-handelsselskap, men nettsider er ikke nok til at forbrukere enkelt kan finne merkevaren. For å forbedre synligheten må markedsføringsteam optimalisere nettsider for søkemotorer. Positiv søkemotoroptimalisering (SEO) krever at markedsføringsteam kontinuerlig oppdaterer nettsider med rikt og relevant innhold som gir nyttig informasjon til kundene.

En SEO-strategi kan hjelpe organisasjoner med å sikre at innholdet deres vises på søkemotorresultatsider (SERP) for relevante søk og levere positiv CX når kundene finner informasjonen de trenger. Markedsføringsteam bør bruke SEO-søkeord og -setninger organisk i innhold for å varsle søkemotorer om nettstedets relevans for disse søkene.

Markedsføringsteam bør også bruke lettleste URL-er og beskrivende sidenavn som inneholder et primært nøkkelord. Disse nettadressene og navnene kan også inneholde kjente ord eller setninger som kunder sannsynligvis bruker når de søker. Denne strategien krever søkeordundersøkelser for å identifisere muligheter for nytt innhold.

 

  1. Innholdsmarkedsføring

For å støtte SEO og bygge merkevareautoritet, bør markedsføringsteam omfavne innholdsmarkedsføring i sine e-handelsmarkedsføringsstrategier.

For eksempel kan en blogg bidra til å bygge en vellykket markedsføringsstrategi og gjøre det mulig for merkevarer å produsere relevant innhold om produktene deres. Blogger lar markedsføringsteam målrette markedsføringen mot viktige søkeord som kanskje ikke hører naturlig hjemme i produkt- eller kategorisider. Dette innholdet kan snakke direkte til forbrukernes behov, tilby nyttige løsninger, bygge tillit og styrke relasjoner. Samlet sett kan blogger føre til økt merkesynlighet og høyere konverteringsfrekvens fra nye og eksisterende kunder.

Innholdsmarkedsføring hjelper til med å svare på kundenes spørsmål, utdanne dem og lede folk til å foreta et kjøp. I tillegg kan ulike innholdstyper, som video, nedlastbare guider og brukergenerert innhold, styrke et merkes omdømme. Dette innholdet kan også mate bloggen og bringe flere øyne til organisasjonen og dens tilbud.

 

  1. Markedsføring i sosiale medier

I tillegg til sterk SEO som hjelper innholdet å vises på SERP-er, bør merkevarer møte forbrukerne der de er: på sosiale medier. Disse kanalene kan bidra til å engasjere et aktivt publikum.

Milliarder av mennesker bruker sosiale medier hver måned, og sosiale medier kan hjelpe merkevarer med å skape autentiske forbindelser med følgerne sine. På sosiale medieplattformer kan markedsføringsteam også svare på kommentarer, publisere relevant innhold og gi mer informasjon om bedriftens produkter.

Markedsføringsteam bør velge de riktige plattformene for å administrere og distribuere dette innholdet. For eksempel vil folk på Twitter se annet innhold enn folk på Instagram. Markedsføringsteam bør vite hvilke plattformer det er mest sannsynlig at kundebasen vil bruke og tilpasse kanalen de bruker med dem.

 

  1. E-postmarkedsføring

E-postmarkedsføring kan også fortelle potensielle kunder og kunder om nye produkter eller informasjon. Hvis markedsføringsteam gir rettidig og relevant informasjon gjennom denne kanalen, kan de informere nye og eksisterende kunder om salg, nye produktutgivelser og nytt blogginnhold.

Personlig e-postkommunikasjon har varige fordeler i kundebevaring og gjentatte kjøp. Hvis markedsføringsteam viser at de forstår en kjøpers kjøp eller nettleserhistorikk gjennom personlig kommunikasjon, kan de etablere en sterk og lojal kundebase.

 

  1. Kundelojalitetsprogrammer

Kundelojalitetsprogrammer kan bidra til å øke inntektene og beholde kunder over tid. Lojale kunder er svært verdifulle fordi de allerede har gjort kjøp. Hvis markedsføringsteam stimulerer til lojalitet og gjentar kjøp, kan de øke CLV og skape sterke merkevareforkjempere.

Markedsføringsteam har ulike typer lojalitetsprogrammer å velge mellom, men programmer som er konsistente og tilfører verdi for forbrukeren lykkes ofte best. Lojalitetsprogrammer har også sterke personaliseringsmuligheter, ettersom de kan samle inn mer informasjon om forbrukere og innsikt i de beste tidene for å utløse kommunikasjon til disse personene.

I tillegg kan lojalitetsprogrammer gi spesialtilbud, rabatter og bursdagsønsker for å styrke forholdet mellom bedrift og forbruker.

 

  1. Optimaliserte produktsider og kasseopplevelser

Et e-handelsnettsted inkluderer kategori- og produktsider. Optimalisering av produktsidene kan imidlertid hjelpe med optimalisering av konverteringsfrekvensen. Disse sidene skal gjøre det enkelt for besøkende å se produktet, lære om dets spesifikasjoner eller funksjoner og foreta et kjøp.

Produktmarkedsførere kan vurdere hvilke sider som skal optimaliseres for konvertering basert på analysedata for å se hvor salg kommer fra eller hvor salg går tapt. Disse teamene bør også optimere betalingsopplevelsen for enkel bruk og redusere antall skritt det tar for noen å fullføre kjøpet.

 

  1. Betal-per-klikk-annonsering

Noen e-handelsmarkedsføringsstrategier har lavere kostnader forbundet med implementering, men noen ganger må merkevarer betale for å gjøre produktene og tjenestene mer synlig for forbrukerne. Pay-per-click (PPC)-strategier kan sikre at produktsidene er øverst på SERP-er i form av annonser.

Gode PPC-kampanjer inneholder annonse, tilbud og landingsside. Denne tilnærmingen kan støtte SEO-innsats og la bedrifter bruke markedsføringsbudsjetter for å forbedre synligheten. Markedsføringsteam kan distribuere søke- og displaykampanjer i søkemotorer eller i deres støtteannonsenettverk. Innenfor annonsenettverk kan disse kampanjene følge brukere til andre nettsteder de besøker og øke synligheten for produkter og tilbud. I tillegg kan markedsføringsteam bruke betalte annonseringsstrategier på sosiale medieplattformer.

 

  1. Retargeting

Om du ønsker å bygge på din PPC-strategi, er en retargeting-strategi en annen betalt tilnærming for å få folk til å besøke et nettsted de allerede har besøkt og uttrykt interesse for. Mens PPC kan bringe nye øyne til et nettsted, sporer retargeting folk som allerede har besøkt en side, men forlot uten å gjøre et kjøp.

 

  1. Influencermarkedsføring

Influencer marketing er en voksende strategi blant merkevarer som ønsker å treffe et spesifikt publikum gjennom noen fellesskapet stoler på allerede. Influencers finnes i alle ulike typer markeder og bransjer. Fra blogger om tekniske anmeldelser og YouTube-kanaler til livsstilsprodukter og TikTok-kanaler, merker som bruker influencere kan nå følgerne sine.

Spesielt kan denne tilnærmingen være til nytte for organisasjoner som slipper nye produkter. Bedrifter kan sende influencere gratis produkter i bytte mot anmeldelser, kampanjer, et tredjepartsperspektiv på produktet og en økt rekkevidde for merkevaren. Mens organisasjoner kan engasjere seg med influencere på mange måter, inkluderer de ofte produkt- eller sponsorkostnader avhengig av influencerens vilkår.

 

  1. SMS-markedsføring

SMS-meldinger er en ny og voksende kanal for markedsføringsstrategier for e-handel. Merker som ønsker å dra nytte av en SMS-markedsføringsstrategi kan samle inn telefonnummerdetaljer fra forbrukere og sende hyppige og rettidige tilbud til både potensielle kunder og kunder.

 

Nettbutikkforhandlere er for tiden noen av de mest suksessrike bedriftene som bruker SMS-markedsføring. Denne tilnærmingen tilbyr kryss- og mersalgsmuligheter og gjenoppretting av forlatt handlekurv, og den kan også gi eksklusive tilbud eller kampanjer for å øke salget.

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no