6. desember 2022
Av Nordic Social
3 måter å forbedre markedsføringsstrategien din for 2023

Som oftest vil du finne at markedsføringsstrategier er bygget på en kombinasjon av intuisjon og historiske data. Markedssjefer og direktører bruker kunnskap de har fra før til å drive frem planene sine for både digitale og tradisjonelle annonsekampanjer. Men ettersom suksessen til markedsføringsstrategier blir mer avhengig av sanntidsdata og teknologi i utvikling, er nye tilnærminger nå nødvendige.

Det å bli kjent med publikummet ditt i dag er ikke lenger slik det var før fordi tredjepartsforskning og data blir stadig mindre relevante. Nye analyseverktøy gir oppdatert informasjon om hvilke kampanjer som fungerer og hvilke som bør avvikles. Det er viktig å henge med i svingene, ettersom kvaliteten på bedriftens markedsføringstiltak til syvende og siste vil påvirke bedriftens avkastning. Her er tre måter å gjøre det på.

 

  1. Vær oppmerksom på nettstedanalyse

Digitale markedsføringsstrategier har vanligvis ett sluttmål i tankene: konverteringer. For de fleste bedrifter betyr en konvertering fra en digital annonse et online salg. Selv om det høres enkelt ut i teorien, er det mer komplekst hva som driver konverteringer og e-handelssalg.

Markedsførere bygger vanligvis inn mer enn én lead-kilde i sine digitale markedsføringsstrategier. De kan integrere betal-per-klikk-annonser, landingssider, blogginnlegg, videoer og e-poster i samme kampanjelansering eller plan. Alle disse fanger opp potensielle kunder, leder publikum til nettbutikken og appellerer til ulike stadier av salgstrakten. Det er ikke nok å bruke det totale e-handelssalget av et produkt eller en tjeneste som målestokk for suksess.

Du må vite hva som brakte potensielle kunder og nåværende kunder til nettstedets butikk. Kanskje betal-per-klikk-annonsene dine har en høyere konverteringsfrekvens enn e-postene dine. Samtidig er e-postene dine mer effektive til å målrette mot eksisterende kunder enn videoannonser. Det er imidlertid vanskelig å spore hva som fungerer og bidrar til bunnlinjen uten integrerte data. Omfattende dashboards som sentraliserer annonsekostnader, konverteringsinformasjon og generell e-handelsanalyse er avgjørende for kampanjeovervåking og justeringer i sanntid.

 

  1. Ta ansvar for publikumsdata

Kilder til tredjepartsdata, inkludert Apples iOS- og Firefox-nettlesere, begynner å se sin ende. Mens noen nettlesere forsøker å trekke ut prosessen av tredjeparts informasjonskapsler, er slutten på denne informasjonskilden nær. Andre eksterne kilder til publikumsinnsikt, for eksempel markedsundersøkelsesbyråer, kan gi noe innsikt. Å stole på denne metoden kan imidlertid tære på ROI og vil bare gi generaliserte eller eldre data.

Publikumsinnsikt fra eksterne kilder kan føre markedsføringsstrategiene dine i feil retning. Videre er det ikke sikkert at informasjonen de tilbyr er nok spisset mot ditt kundesegment, som gjør det umulig å bygge målrettede strategier ut fra dataen. Å ta ansvar for datainnsamlingen selv hjelper deg med å utforme mer effektive strategier. Du kan bruke sanntids samtaleverktøy for å lære om målgruppene dine.

Undersøkelser og chatbots er eksempler på måter bedrifter kan begynne å samle inn data rett fra kilden. Disse verktøyene er også måter å snakke med potensielle kunder og kundebasen på. Du vil også kunne finne ut hvorfor visse tilbud tiltrekker publikum fra disse interaksjonene. Ved å bruke detaljene kan du bedre definere og segmentere hvem som er mest sannsynlig å kjøpe fra deg og hva deres kjøpsutløsere er.

 

  1. Humaniser merkevaren

De mest minneverdige annonsene og nettstedene forteller en historie. De forsøker ikke å selge åpenlyst. Markedsføringsstrategier som integrerer merkevarebygging og historiefortelling i stedet for å ha et rent kampanje- og PR-fokus, har en tendens til å skape emosjonelle forbindelser med kundene sine. Merkevarehistorier og verdier inspirerer publikum og gir dem grunner til å handle med selskapet utover pris-aspektet. Historiefortelling menneskeliggjør også en merkevare og bygger kunderelasjoner. Det er kunderelasjonen som vil være den viktigste differensierende faktoren for et selskap fra konkurrenter som tilbyr lignende løsninger.

Dessuten trenger ikke merkevarer å begrense historiefortelling til interne markedsføringsteam. Fornøyde kunder og influencere kan være fruktbare kilder til innhold for videoer, blogginnlegg og generelle kampanjer. Å la personer som publikum kjenner og stoler på, forteller en del av en merkevarehistorie, bygger bevissthet og etablerer troverdighet.

 

 

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no