15. desember 2022
Av Nordic Social
Lær av de beste sosiale medieinnleggene fra 2022

De siste månedene har vi funnet og analysert de beste sosiale medieinnleggene fra hele Storbritannia. Se hvilke innlegg som gjør det best, og kopier og implementer de beste strategiene i din bedrifts sosiale medier plan.

Disse tipsene og triksene er enkle å kopiere for enhver bedrift uansett størrelse:

 

Desember

Raske og enkle kreative ideer faller alltid godt i smak på sosiale medier, og denne festlige steg-for-steg videoen fra Flying Tiger er intet unntak. Det er et kort, visuelt attraktivt og aktuelt innlegg som enkelt kan deles på tvers av deres egne kanaler, samt av følgere på deres kanaler. Dessuten har de også kommet følgerne i forkjøpet ved å dele noen av produktene de brukte under prosjektet, i tillegg til å vise kundene sine til nettstedet deres for mer informasjon, dersom de har spørsmål knyttet til hvordan de kan få til liknende prosjekter selv.

Prøv det selv:

Å dele måter kundene dine kan bruke produktene dine på er en god idé når det kommer til sosialt innhold. Flying Tiger’s DIY har et juletema, men konseptet er noe de kan bruke gjennom hele året, og også i årene som kommer.

Hvis håndverk ikke er din ting, kan du for eksempel dele noen kreative bilder av produktene dine i stedet? Tenk på hvordan kunden din vil ha glede av produktet ditt i hverdagen, og prøv å lage noe innhold med det i tankene.

 

November

Kanskje det instagram-innlegget som har skapt mest engasjement gjennom tidene? Denne annonsen for det globale klesmerket Louis Vuitton med fotballspillerne Cristiano Ronaldo og Lionel Messi som spiller sjakk på en koffert, har oppnådd et engasjement uten sidestykke.

Det er et enormt stemningsfullt bilde. De to fotballspillerne har tatt en pause i en ellers travel hverdag, for et improvisert parti sjakk; like fokusert på spillet som fotballen. Iscenesettelsen av bildet er bevisst humørfylt, med lyset som fanger ansiktene deres, hendene og sjakkbrikkene.

Videre var det ikke bare på Louis Vuittons nettside at bildet ble promotert. De to fotballspillerne delte nemlig bildet på sine egne sosiale kontoer. Dette viste seg å være et lurt trekk for å skape mer engasjement – den samlede summen av likes på tvers av disse kontoene er rundt 76,6 millioner, og tallet vokser enda.

Prøv det selv:

Timing er alt her. Louis Vuitton har tidsbestemt annonsen deres til å sammenfalle med FIFA verdensmesterskapet. Selv om du ikke pleier å følge spillet i hverdagen, er de umulig å ikke få med seg at verdensmesterskapet er i gang. Det er mye fotball i monitor, og Louis utnytter dette momentum.

Deling er også så viktig. Riktignok vil de fleste bedrifter ikke ha budsjett til å kunne dekke inn fotballspillerlønninger, men jo flere øyne du kan få på innleggene dine, jo bedre. Det sier mye at hoveddelen av det ekstraordinære engasjementet for denne annonsen kom fra fotballspillernes kontoer, ikke bare fra Louis Vuitton.

 

Oktober

Smykkemerket Pandora har nylig lansert en ny serie charms, i samarbeid med Marvel. Denne lanseringen har gitt tonnevis med god inspirasjon for merkevaren, og de skapte en rekke innlegg som en del av kunngjøringen deres. Med tematekster, og ved å bruke Spider-Mans slagord og morsomme reels som viser de små edelstenene i et superhelt format, økte de absolutt engasjementet rundt lanseringen.

Prøv det selv:

Har du en produktlansering på vei? Se om du kan tilføre litt moro i måten du snakker om lanseringen på, gjennom innholdet du legger ut. Bland det med reels, videoer, statiske innlegg og historier. Kos dere, et nytt produkt er tross alt alltid spennende!

 

 

September

Skrivevarebedriften på High Street «The Works» slo seg sammen med en influenser mamma for å hjelpe dem med Back to School-kampanjen deres. Influenseren filmet barna hennes og viser frem alt det nye skoleutstyret deres. Ikke bare er det et koselig og autentisk innlegg, men det gir også følgerne en oversikt over hva som er tilgjengelig på The Works for barn under ti år. Det fine med dette innlegget er at ved å samarbeide med en influencer, blir innlegget også delt med publikummet hennes. The Works kan dra nytte av dette ved å nå en hel rekke kunder som følger influenceren.

Prøv det selv:

Når du bestemmer deg for om du skal jobbe med influencere, er det viktig å finne ut hva forventningene er til budsjettet og hva de vil lage og legge ut for deg. Velg en influenser som sannsynligvis vil ha samme type publikum som du ønsker å nå.

Nå har du kanskje ikke budsjettet til å samarbeide med en influencer, men du kan fortsatt jobbe med en annen bedrift eller til og med lokal presse for å samskape innhold. Finnes det en virksomhet som komplimenterer din, men som ikke er en direkte konkurrent? Hvorfor ikke ta kontakt? Det viktige med enhver partner er at dere har felles mål, og at ordningen er gjensidig fordelaktig.

 

August

Pandora er kjent for et enormt utvalg av armbånd og charms. Nye produkter, temaperler og varer i begrenset opplag får ofte kundene til å strømme til for å fylle opp handlekurven. Pandora er veldig flinke til å ha en charm eller kolleksjon for enhver anledning og enhver type hobby eller interesse. Dette innlegget appellerte til den hunde- og valpeelskende kunden, og ble tidsbestemt til perfeksjon,  ved at den ble lansert på den internasjonale hundedagen.

Prøv det selv:

Det er en nasjonal eller internasjonal dag for stort sett alt. Du kan hente en kalender over dem alle ved å google ‘International Days’. Dette vil hjelpe deg med å tematisere innholdet på sosiale medier rundt emner folk sannsynligvis allerede vil snakke om, og ja, du har gjettet det allerede ‘engasjerer seg’ i. Dette er enkleste måten å skaffe engasjement rundt et innlegg. Prøv det selv!

Bransjenytt

Hold deg oppdatert.

 

Vegard Haavik

Gründer og daglig leder

+47 916 76 880

vh@nordicsocial.no